Cestovatelské okénko - Zážitkový let 2023

Blázen. Definitivní! J

20. 10.:
Dopoledne jsou děti ve škole. Manžel má volno a já díky Stochovské Thálii dovolenou. Procházím si nějaké oblíbené weby a na Zdopravy.cz se dozvídám, že ČSA bude vypravovat výroční let. Už jsem takhle byla na obletu Prahy s ATR a výročně v Bratislavě s A330.
Manžel likviduje rajčata, tak o tom neví. Na tajňačku tedy zkoumám, zda mě rezervační systém pustí. S tou ATR to bylo dost o rychlosti a bylo všechno hned plné. Tady mě to bez problémů pouští, vybírám si seating a už jsem u platební brány. Až si říkám, jestli se mi to nezdá. Nebo jestli to není nějaký fake. Není. A po chvíli váhání si jdu pro platební kartu. Vzápětí mi na e-mail přichází potvrzená rezervace s e-tkt.
Let má být operovaný letadlem Airbus 320 (nejspíš ten výroční OK-IOO, neboť ten druhý ani není v barvách). Let OK1923 bude okružní nad republikou a poletí ve směru Praha – Brno – Ostrava a zpět na Prahu. Ale nebude se přistávat.
Sedadlo jsem si rezervovala 25F. Podle všeho má být odbavení dostupné 36 hodin před odletem. Ale myslím, že to bylo minule podobně a stejně se šlo na přepážku. Let bude operovaný z Terminálu 3.
Když se manžel vrátil od rajčat, kupodivu ani nenadával. Ani na tu cenu, kterou jim všude zhanili…
 
24. 10.:
Ačkoliv cenu všichni hanili, byl pro velký zájem přidaný ještě jeden let. Den před tím naším, tedy 28. 10 ve 12:00.
 
27. 10.:
Mám noční na telefonech. Když odchází T10, přihlašuji se do rezervačního systému ČSA a odbavuji se. Palubní vstupenka mi přichází do e-mailu. Zítra si ji doma vytisknu.
 
29. 10.:
Budíček mám na 7:00. Během noci se mění čas a tak se bojím, abych nezaspala. Budím se co každou chvilku. Ale nezaspím. A manžel vstává se mnou. Ukrojím si jen kus kokosové buchty, jinak nesnídám. A po ranní rutině pádím na letiště. Během jízdy si ale uvědomuji, že jsem si nevzala ID kartu. Nemůžu tak zaparkovat, jak jsem si myslela. Mířím tedy rovnou na Terminál 3, odkud má let probíhat. Dojíždím v 7:45.
Odbavení probíhá z přepážek 301 a 302, ale já jsem odbavena on-line, tak to ani nevyužiju. Na chviličku si ještě sedám v odletové hale, ale jelikož se již může procházet bezpečnostní kontrolou, jdu. Je zde OLE, ne BEK.
Jsou zde gate G1 a G2, ale nějak nerozeznám odlišnost v místě nástupu. Náš let asi bude z G1. Dveře jsou tu jen jedny, pokud dobře koukám. Čekárna je už dost plná a tak zůstávám stát.
V 8:23 začíná nástup. Máme možnost si letadlo vyfotit. Pak nastupuji zadními dveřmi a usedám na sedadlo 25F. Vedle sebe mám nějaké dva chlapy, ale nepatří k sobě. Ten v uličce je takový ťululum, ale ten vedle je dost v pohodě. Posádku tvoří CPT Biras, FO Melta a VK Müllerová, PP Šoral, Pechová a Filipová. Poslední dvě zmiňované jsem si ověřovala u kolegyně Hanky, protože jsem si nemohla vzpomenout na jména.
Na sedadle máme připravenou láhev vody a Amenity kit. Nástup do A320 imatrikulace OK-IOO je ukončen v 8:51. Na „Starém“ je vidět několik prskoletů. Nejprve dostáváme informace od kapitána. Kudy poletíme a jak bude let probíhat. Prý ve výšce +/- 2.500 m. n. m. U Brna a Ostravy máme sklesat do 1.000 m n. m. Vzhletová rychlost má být 260 km/h. Trasa by měla vést právě na Brno (kopírovat D1), na Ostravu, kolem Jeseníků a na Pardubice a do Prahy.
Pán přede mnou si během celého letu nahrává komentované video. Jak se ukáže, je to redaktor Praha.in Znám jej z různých spotterských serverů jako Georgi Bidenko.
Z Terminálu 3 míříme na RWY 24, která je dnes v provozu. Během pojíždění je vidět spousta malých letadýlek (privátů). Na dráze 22 je vidět odstavené letadlo Finnair. A u hangáru SpiceJet aj. U budov terminálů pak Wizzair, Vueling, EasyJet, Ryanair, LOT, SmartWings, Swiss operated by Helvetic, Norwegian Air Shuttle, LOT s Boeing 787 a China Airlines s A350. Dále Freebird, Tarom a Turkish Airlines. Zastavujeme u prahu dráhy. Nejprve odlétá Transavia, přilétá SmartWings a jdeme na to!
Přesně v 9:14. Po odletu je vidět Hostouň, dálnice D6 a Unhošť. Začínáme stáčet směr východ. Následuje Křivoklátská vrchovina, Velká Amerika, hrad Karlštejn. Kolem Berouna míjíme dálnici D5. Dále začíná být vidět řeka Vltava – Slapy a Slapská přehrada. Jsme upozorněni na výhled na Šumavu. Ale myslím si, že jsou vidět i Alpy. Konopiště mi zůstává na druhé straně.
Podle pilota je dnešní dohlednost o dost lepší, než byla včera. Krásně jsou vidět i kouřící Dukovany.
V 9:26 dostáváme pralinku Lindt. Naposledy jsme upozorněni na Pelhřimov. Pak nastává „deka“. Pilot sice tvrdil, že mlha (podle tvrzení v debatě s jiným pilotem, v tuto chvíli cestujícím, v čekárně gate. Ale na mlhu mi to přijde až moc husté). Každopádně Brno, které se včera podletělo, my míjíme severněji a dolétáváme až ke Kroměříži. V 9:35 nám dají možnost koupit si modýlek A330 OK-YBA. Stojí 490,-, takže neodolám.
Stáčíme směr Ostrava. Z mraku vykukují Hostýnsko-vsetínské hornatiny, Moravské Beskydy. A tedy i Kroměříž, Milotice nad Bečvou, rybníky před Ostravou. Dále krásně vidíme letiště Leoše Janáčka v Ostravě. Po pravé straně máme i jihovýchodní část Ostravy. Za Porubou stáčíme směr Opava a před Opavou zpátky k jihu a u Fulneku bereme směr Praha.
U Opavy je vidět letiště Zábřeh. Kamenolomy u Hradce nad Moravicí. Kolem Olomouce už je opět oblačnost.
V 10:00 nám rozdávají Certifikát o absolvování tohoto Zážitkového letu ke 100 výročí založení ČSA.
Během celého letu nám, jak už jsem psala, vyprávěl kapitán o tom, co kde vidíme. Bylo to opravdu skvělé. Kromě toho jedna ze členek posádky nám vyprávěla průběh historie ČSA. Od založení v roce 1923, přes vstup do IATA v roce 1939. Těžké válečné období. První proudové letadlo TU-104 v roce 1957. V roce 1962 lety na Kubu díky Bristol Britannia. A USA díky IL-62 od roku 1970.
Pak byl zmíněný převrat a příchod A310, B737 a ATR. A ze současnosti hlavně OK-YBA. Bylo znát, že je posádce líto, že v současné době je u podniku jen 2x A320. Ale prý by v příštím roce měly přijít nové A220. Tak se uvidí.
Dále stevardka citovala článek úplně prvního cestujícího ČSA. První let se uskutečnil 29. října 1923 pilotem Karlem Brabencem, letounem Aero A14. Cestujícím byl redaktor Lidových novin Václav König. Let vedl ze Kbel do Bratislavy. A právě z jeho článku bylo citováno.
Dále bylo během letu popřáno k narozeninám jednomu z cestujících. VK zazpívala Happy Birthday. Dále povídala, že by se chtěla s přáním přidat i k oslavě ČSA, takže zazpívala úryvek Happy Birthday dear Czech Airlines… Doják hadr…
No, zpět k letu. Prolétali jsme nad Vojenským prostorem Libavá. Kolem Litomyšle, Ležáků, Vodní nádrže Seč, Vodní nádrže Švihov – Želivka. Krásně byla vidět Zruč nad Sázavou, Český Šternberk. A díky pozorování řeky Sázavy jsem krásně doputovala přes město Sázava na Stříbrnou Skalici, Vlkovec, Chocerady, Komorní Hrádek a Naháč.
Opět jsme tak kopírovali dálnici D1. Takže byly vidět i Hrusice, Mirošovice a Říčany. K Praze jsme se přiblížili od Braníku. Díky straně, na které jsem seděla, jsem měla nádherný výhled na celou Prahu. Skutečně, jako na dlani. Městský okruh, Chodov, Barrandov, Nusle a Nuselský most, Vyšehrad a Apolinář. Žižkovská televizní věž. Vltavu a všechny její pražské mosty. Včetně Karlova, ale i nového Trojského. Celé historické centrum, Pražský hrad, Letnou, Stomovku, Tróju a Trojský zámek. Zpětně z domova jsem na fotkách našla i Uralskou a Národní obrany.
Na druhé straně měli výhled na letiště Vodochody. My na Letňany. A u Neratovic jsme se začali sklánět na klasický přistávací kurz RWY 24. Po naší straně tak vidíme Labe, Křenek a jezero, Neratovice, Roztoky, Suchdol a Únětice. Horoměřice jsou na druhé straně, ale vidím Lidl u Horoměřic. Přílepy POP a dálnici D7. A to už jsme na prahu dráhy 24 a přistáváme v 10:43. Rolujeme k Terminálu 3. K rolování nám hrají Vltavu.
Jsou vidět malá letadýlka – zbytek provozu je na druhé straně. Když zastavíme na stojánce před T3, rozezní se potlesk. Kapitán nám děkuje. Ale zároveň žádá o rychlejší opuštění letadla, protože letoun za hodinu a půl pokračuje do Paříže.
Loučíme se s posádkou, vystupujeme. Ještě si dělám pár fotek a pak už jdu do příletové haly. Lístek od zaparkování jsem si nechala v autě, tak pro něj jdu. Automat na zaplacení je pouze v terminálu. Vracím se s ním a platím 320,-. Odjíždím domu.






















 
Byl to skvělý a nečekaný zážitek. Hurá do dalších!

Komentáře