V kuchyni - listopadu 2021

Listopad byl ve znamení vyklízení zásob z mrazáku, takže vaření tolik nebylo. Ale přeci jen se něco našlo.

Pekla jsem hruškový koláč. Na vyválené listové těsto se dala vrstva z: vaničky polotučného tvarohu + 250g lučiny + 55g krupicového cukru, citronové kůry, vanilkového cukru a 1 vejce. Na tvarohovou vrstvu se dají hrušky. Na plátky pokrájené. A vše se dá péct do trouby na 200°C. Hrušky trošku zhnědnou, ale chuťově je to moc dobré. Kdo má rád, může do tvarohové směsi přidat i rozinky. U nás jsme 3:2, pro tentokrát jsem je pro menšinu vynechala.


Vařila jsem naše oblíbené pivní rarášky. Recept už tu je, ale připomenu (ať tu vůbec něco za listopad je). Krůtí maso se nakrájí na kousky a osolíme. V misce smícháme 3 vejce, 300ml světlého piva, 100g hladké mouky, 30g strouhanky, čerstvé nebo sušené bylinky (může být například petrželka), sůl. Maso namáčíme do těstíčka a smažíme.


Dětem na svačinu jsem pekla šneky z listového těsta. Peču sladké i slané varianty. Podle toho, co je zrovna doma.


Jako poobědovou mňamku jsem připravila čokoládovou pěnu. Ve vodní lázni necháme rozpustit 200g hořké čokolády. Bílky ze 3 vajec vyšleháme do tuha, přidáme 45g třtinového cukru. Bílková hmota musí být ušlehána do tuha a musí se lesknout. K mírně zchladlé čokoládě přilijeme 60ml smetany ke šlehání, 3 žloutky a opatrně promícháme. Nakonec přidáme ušlehaný sníh z bílků. 240ml smetany na šlehání vyšleháme do šlehačky. A postupně zašleháváme do čokoládové hmoty. Pěnu rozdělíme do 4 (já do 5) pohárů a necháme přes noc vychladnout. Na ozdobu jsem použila horké maliny.



Pekla jsem i náš oblíbený makovec. Recept tu také je, ale zopakuji. 2 hrnky polohrubé mouky, 1 hrnek mletého máku, 1/2 hrnku oleje, 1 vanilkový cukr, 1 hrnek pískového cukru, 2 vejce, 3/4 hrnku mléka, 1 prášek do pečiva, kůra z 1 citronu, špetka soli a skořice. Zamíchat a péct na 180°C.


Na špagety jsem vařila rychlou boloňskou omáčku. Recept najdete V kuchyni - červen 2021. Nechyběly tortilly, krupicová kaše, různé pomazánky, domácí pizza (recept V kuchyni - leden 2021, část 2), těstoviny na všechny možné i nemožné úpravy, knedlíky s vajíčkem, vafle (V kuchyni - leden 2021, část 2), kuře na paprice, rajskou polévku podle babičky (V kuchyni - říjen 2021) a langoše (V kuchyni - leden 2021, část 2).

Pekla jsem muffiny s povidly. 2 hrnky polohrubé mouky, 1/2 hrnku cukru, 1 a 1/2 lžičky sody, 2 vejce, 1 hrnek smetany, 1/2 hrnku rozpuštěného másla. Mouku smícháme s cukrem a sodou, vmícháme vejce, smetanu a rozpuštěné máslo. Vypracujeme těsto. Do formiček na muffiny dáme trochu těsta. Ne těsto dáme lžičku povidel a lžičku tvarohu rozmíchaným s cukrem. A zase těsto. Takto připravíme muffiny, které zasypeme drobenkou z másla, hrubé mouky a cukru. Dětičky si vzali muffiny i do školy na svačinu.


Vařila jsem i pivní guláš. Ten měl velký úspěch u manžela s kamarádem, který u nás spravoval manželovo auto. U dětí už méně. No, příště spíš normální gulášek. V hrnci rozpálíme sádlo, necháme opéct dozlatova cibuli. Přidáme hovězí maso nakrájené na kousky. Opečeme. Zaprášíme paprikou, osolíme, přidáme utřený česnek, rajský protlak. Zalijeme vývarem. Přisypeme drcený kmín. Dusíme asi hodinu. Podléváme pivem. Zvolte 10°. Já dala dvanáctku a tím to bylo pro děti asi silné a nahořklé. Zahušťovala jsem chlebovou střídkou. Na závěr přidáme majoránku.

Další byla taková rychlovka. Orestujeme kuřecí maso na kousky nakrájené, přidáme 3 nakrájená rajčata a 2 nakrájené červené papriky. Podusíme. Na závěr přidáme kečup, sůl, pepř a bylinky. Podáváme s rýží.


Pekla jsme datlový chlebíček. 300g datlí nasekáme nahrubo, zasypeme lžičkou jedlé sody a zalijeme silným černým čajem (200ml). Necháme asi 10 minut stát. Pak rozmixujeme na hladkou hmotu. V míse smícháme 190g hladké mouky, 4 vejce, 2 oloupaná a nakrájená jablka, 150g rozpuštěného másla, 1 lžičku prášku do pečiva, 90g třinového cukru a datlovou směs. Přidáme 150g nakrájených datlí. Směs dáme do chlebíčkové formy a pečeme na 160°C asi hodinu.


Pekla jsem čokoládové cookies dětem na svačinu. Jsou to jiné cookies, než peču na vánoční stůl, jako cukroví. 260g oříškové čokolády rozpustíme s 80g másla ve vodní lázni. Mezitím prošleháme 2 vejce se 150g třinového cukru do pěny. Přimícháme čokoládu, 160g hladké mouky, 1/4 lžičky prášku do pečiva a 200g nasekané hořké čokolády. Těsto dáme do lednice uležet. Pak tvarujeme kuličky a pečeme na 180°C. Já jsem tu nasekanou hořkou čokoládu vynechala. Jen jsem nasypala pár kousíčků na upečené cookies. I tak to bylo moc dobré.



A na konci listopadu už jsem začala i s pečením cukroví. Jako každý rok jsem zahájila pečení perníčky. Letos jsem je pekla dokonce 2x. Poprvé na Mikulášský mejdan dětem do Mláďátek. A podruhé nám, jako cukroví. Recepty tu každoročně zmiňuji, ale pro jistotu, budu opakovat.

Perníčky (poloviční dávka)
375g hladké mouky, 125g moučkového cukru, 125g medu, 1 vejce, 25g holandského kakaa, 1/2 prášku do perníku, 1/4 prášku do pečiva, perníkové koření, 100g másla. Vypracujeme hladké těsto. Necháme přes noc odpočívat v lednici. Druhý den vyvalujeme z těsta placku, vykrajujeme různé tvary. Pečeme na 180°C. Po vychladnutí uchováváme v dobře uzavřené krabici s kouskem jablka. Jablko pravidelně vyměňujeme. Perníčky díky němu změknou a hezky se ovoní.






Zdobit můžete bílkovou polevou. Já ji mam psanou jako: 1 bílek a 100g moučkového cukru. Ale na internetu se dá najít spoustu jiných a možná i lepších. Já už jsem zdobení vzdala. Jen pozor, jablko rádo "pojídá" polevu.

Druhým cukrovím, které jsem v listopadu upekla, jsou tatrankové pracny. Letos jsem klasické nedělala (kakaové od mamky) a zvolila jsem ty, které nepeču pravidelně. Jelikož si formičky na pracny půjčujeme navzájem s mamkou (respektive jsou její a já si je půjčuji), musela jsem je upéct už na konci listopadu, abych jí je včas vrátila. Nevadí, alespoň je zase hotovo. Napíšu vám recept na plnou dávku, ale já pekla z poloviční.

Tatrankové pracny
4 mleté tatranky, 100g mletého kokosu, 1 omega, 300g polohrubé mouky, 100g moučkového cukru, 1 vejce, špetka prášku do pečiva. Zaděláme těsto, které necháme přes noc v lednici. Druhý den uždibujeme z těsta kousíčky, které dáváme do formiček na pracny. Pozor! Díky prášku do pečiva trošku zvětší objem, tak neplnit po okraje! Pečeme na 170°C. Po vyklopení z formiček můžete posypat moučkovým cukrem, ale já to nedělám.








Komentáře