V kuchyni - říjen 2021

Další měsíc, kdy jsem si sice mohla odpočinout od vaření, ale přišlo nějaké to marodění, prázdniny. A taky mě zachraňovala mamka s tchyní. Tak hurá na to.

Pro mě a manžela opět nechyběl tatarák. Sekanou z našeho řeznictví. 
Nechyběla rychlovka, jako toasty z trouby. Knedlíky s vajíčkem. Rybí prsty s bramborem. Těstoviny na XY způsobů. Tortilly.
Vařila jsem rajskou polévku, podle receptu babičky. Do vody dáme vařit rajský protlak, celou cibuli, sůl, bazalku, 3 lžičky kečupu. Po 15 minutách přidáme jíšku a vlasové nudle (já tentokrát dávala tarhoňu. Dá se použít i rýže) a vaříme, dokud nejsou nudle měkké. Dochutíme cukrem a octem. Cibuli dáváme celou, necháme jen vyvařit. Pamatuju si, že si pak na ní pochutnával děda.




Pochutnali jsme si na křenové omáčce s hovězím masem. Asi kilo hovězího krku očistíme. Osolíme a opepříme a zprudka opečeme ze všech stran. Pak zalijeme vodou a vaříme do měkka. Jemně nakrájenou cibuli orestujeme na másle, zasypeme moukou. Cibulovou jíšku zalijeme vývarem z masa a metličkou rozmícháme hrudky. Přivedeme k varu a přidáme nastrouhaný křen. Osolíme a opepříme. Přidáme špetku cukru. Zjemníme smetanou. Povaříme a pak přecedíme. Maso nakrájíme na plátky a dáme prohřát do omáčky. Já jsem podávala s knedlíkem. Můžeme nazdobit ještě strouhaným křenem. Bohužel, když jsem si usmyslela vařit křenovku, v našem Tescu po čerstvém křenu ani památky. Takže jsem byla donucena sáhnout po Křeníku. Na omáčku padlo přes půlku skleničky, aby to vůbec dostalo nějakou křenovou chuť. Je pravda, že jsem pro děti dělala slabší, sama bych snesla ostřejší. Ale i tak měla omáčka velký úspěch. Hlavně právě u dětí.




Upekla jsem pekáček lasagní. Mrkev, celer a cibuli nakrájíme nadrobno. Rajčata můžeme použít čerstvá a propasírovat je. Já použila plechovku loupaných rajčat. Na oleji osmahneme pokrájenou anglickou slaninu, přidáme zeleninu (celer, mrkev, cibuli). Po chviličce přidáme mleté maso (mix hovězí a vepřové). Orestujeme a podlijeme červeným vínem. Když se tekutina odpaří, přidáme rajčata, sůl a pepř. Podlijeme vývarem a dusíme necelou hodinku. Pokud se bude připalovat, podléváme vodou. Mezitím si připravíme bešamel. V kastrolu si rozehřejeme máslo, přidáme mouku. Světlou jíšku zředíme mlékem a mícháme. Povaříme asi 20 minut do zhoustnutí a dochutíme solí, muškátovým oříškem. Pekáček vytřeme máslem, na dno nalijeme vrstvu s masem (tenoučkou). Na masovou směs dáme lasagne, bešamel a znovu vrstvu masa. Zasypeme parmazánem. A pokračujeme v plnění, dokud nespotřebujeme veškeré ingredience. Mně na to padlo 1,5 balení lasagní. Ale záleží, jak moc velký pekáček máte a pro kolik lidí vaříte. Poslední vrstva je sýr. Pečeme na 180°C asi 40 minut.

Připravila jsem buchtu s pudinkem a zakysanou smetanou. Stejně tak, jako v lednu s bábovkou, i tentokrát mi šel pudink z trouby naproti. Nevím, co dělám špatně. Ale naštěstí jen trošku. A chuť upečené buchty byla vynikající. 2 sáčky vanilkového pudinku, 1l mléka a 3 lžíce cukru. Uvaříme klasickým způsobem vanilkový pudink. 4 vejce vyšleháme s 200g moučkového cukru. Přidáme 200g hladké mouky, jeden prášek do pečiva, 2 lžíce holandského kakaa, 100ml oleje. Promícháme a nalijeme na plech. Na kakaové těsto nalijeme zchladlý pudink. A pečeme na 180°C asi 20 minut. Pudink se do buchty "propadne" a udělá to moc hezké obrazce. Po vychladnutí potřeme buchtu zakysanou smetanou. Já měla jen 1 a tak to byla slaboučká vrstva. Recept snese dvě. A celé to poprášíme skořicovým cukrem. Na noc do ledničky a je to velká dobrota.

Kuřecí roládu podle IG Kristýny Bubeníkové. Doporučuji. Už jsem se tu o této roládě zmiňovala. Nepřipravovala jsem jí poprvé a pokaždé má u nás velký úspěch. Tentokrát s bramborovou kaší.




Další pokrmem bylo špenátové rizoto. Recept tu již mám, ale zopakuji. Na másle zpěníme cibulku, přidáme listový špenát (může být i mražený, ale já po roládě měla čerstvý listový). Zasypeme rýží (množství podle počtu strávníků, asi víte, kolik kdo u vás sní). Zalijeme vývarem a vaříme, dokud není rýže uvařená. Dochutíme solí a pepřem. 

A pro děti nechyběly ani buchtičky s krémem. Recept je V kuchyni - březen 2021, část 1. 



Komentáře