V kuchyni - květen 2021

Květen už byl s vařením trochu lehčí, proto květen nerozděluji na více částí. Návrat dětí do školních zařízení mi docela ulevilo. S manželem nejsme na jídlo nároční a tak přicházeli na řadu i jídla, která jsou ta trošku retro. Ale hezky popořadě

Nejprve jsem vařila špagety carbonara. Jen jsem je vylepšila o houby. Na másle opečeme slaninu. Přidáme tymián, nakrájené žampiony, česnek, sůl a pepř. V misce prošleháme žloutky se smetanou a parmazánem. Uvaříme špagety. Slijte a vraťte do hrnce, přidejte vaječnou směs, podlijte troškou vodou ze špaget, opečenou slaninu s houbami.



Následovaly špízy. Krůtí. Maso na kousky, den předem naložené. Na jehlách jsem střídala se špekem, žampiony, červenou paprikou a cibulí. Špízy jsem dělala jen na pánvičce, byla to rychlovka. K tomu zeleninový salát a nivový dip. Rozmixujete nivu s jogurtem a troškou zakysanky. Dochutíte solí a pepřem.



Dětem jsem upekla lentilkové cookies. 250g másla vyšleháme se 165g krupicového cukru. Přidáme žloutek, vanilkové aroma. A jako poslední 335g polohrubé mouky. Tvoříme kuličky, na plechu trochu zploštíme a dáme lentilky. Pečeme na 180°C.


Květen patřil chřestu, tak nesměl chybět chřestový krém. Na másle zpěníme cibulku, zalijeme vodou. Osolíme. Očištěný bílý chřest, kterému odkrojíme tvrdé konce povaříme ve vodě (cca 8 minut). Pak přidáme bílý pepř, citronovou šťávu. Rozmixujeme tyčovým mixérem. Ve smetaně na šlehání rozmícháme 3 žloutky. Opatrně nalijeme do chřestového základu a ještě chvilku povaříme. Je dobré polévku přecedit, aby tam nebyla vlákýnka. 


Jelikož děťátka měla návrat do školních/školkových zařízení, došlo i na takové ty rychlovky, které nechcete vařit, když jsou doma. Začalo to fazolemi v tomatové omáčce s párkem a volským okem. Taková anglická snídaně, ale my to máme rádi k obědu (nedokážu si představit, že bych něco takového jedla ke snídani). Nebo knedlíky s vajíčkem. Nebo toasty zapečené v troubě. Nebo hemenex.

A začalo být trošku hezky, tak jsem si chtěla odlehčit jídelníček. Takže došlo na cizrnový falafel. Porce je pro jednoho, tak si to znásobte. Recept mám od jedné paní, kterou jsem sledovala na IG. Bohužel před nějakým časem přestala být na IG aktivní. Ale její recepty ráda používám právě při odlehčení jídelníčku nebo prostě když jsem doma sama a můžu si vařit trošku něco jiného. 70g cizrny z plechovky rozmixujeme s 1 lžící citronové šťávy, 1/2 lžičky sušené petrželky, 1/2 lžíce sezamových semínek, 1/2 lžičky oleje, menší stroužek česneku, sůl a pepř. Tvoříme kuličky, které dáme na plech s pečicím papírem a pečeme na 190°C. K tomu zeleninový salát a dip.


Často byl k večeři jen salát. Jako například caprese. Klasika v podobě rajčat, mozzarelly, bazalkového pesta, balsamikového octa a kapku olivového oleje. Nebo zeleninový salát s vejcem natvrdo a francouzským dresinkem. Nebo jogurtovým dipem. Nebo balkánským sýrem.

Ke svačinám jsem do bílých jogurtů začala přidávat čerstvé ovoce, semínka, různé vločky a podobné dobroty.

V troubě jsem na zelenině pekla tresku. Byla to taková středomořská zelenina. Cuketa, lilek, rajčata, papriky. Zakápnu olejem, osolím, opepřím. Můžete přidat bylinky, podle vaší chuti. Na to dát file z tresky. Osolit, opepřit. Dát hoblinku másla a šup s tím do trouby.

Konečně došlo i na grilování. Poprvé to bylo grilované krůtí maso (marináda z oleje a různých bylinek), grilovaná cuketa a kukuřice. Milujeme topinky z grilu s česnekem. Podruhé se grilovaly klobásky, sýr halloumi, cukety a kukuřice. Také jsme opět po roce grilovaly banán. Banán podélně přepulte. V kastrůlku (dělám na grilu) rozehřejte máslo, přidejte skořici, třtinový cukr a panáka rumu. Promíchejte. Potřete rozkrojené banány. Nejprve grilujte tou půlenou stranou. Chviličku. Pak rychle otočit. A grilovat ze strany slupky. Cukr se skořicí udělá na povrchu banánu karamelovou krustičku a je to děsně dobré. Potřetí opět klobásky, halloumi, žampiony a cuketa. Počtvrté grilovaná krkovička, oštiepok a cuketa.

Skvělé jsou i olomoucké tvarůžky v červené paprice. Balení olomouckých tvarůžků nastrouháme, přidáme nasekanou menší červenou cibulku, lžíci majolky, lžíci zakysané smetany. Promícháme a naplníme červenou papriku. Neskutečná mňamka.


Také došlo na těstoviny s čočkovým ragú. Já to většinou připravuji se soba nudlemi. Tentokrát jsem zkusila udon nudle a taky to nebylo špatné. Kupuji v Lidlu, když mají asijský týden. Na čočkové ragú (opět porce pro 1): nakrájenou mrkev a řapíkatý celer orestujeme na oleji. Přidáme 30g červené čočky. Restujeme ještě chvilku. Přidáme 2 lžíce rajčatového pyré, nasekanou bazalku, oregano, česnek a lžičku cukru. Já většinou ještě přilévám trochu vody. Přeci jen se ta čočka neuvaří tak rychle.

Vařila jsem i špenátové rizoto. Na másle zpěníme cibulku, přidáme špenát. Rýži. Zalijeme vývarem, vaříme do změknutí rýže. Dochutíme dle sebe pepřem a solí.

Výborné jsou i šunkové košíčky. Formu na muffiny "vystelu" šunkou. Dám nakrájenou mozzarellu, můžete přidat i zeleninu dle své chuti. A klepneme vajíčko. Osolíme, opepříme a zapečeme v troubě. Já jsem měla se zeleninovým salátem a jogurtovým dipem.



Velká rychlovka, ale oblíbená dětmi, je tortilla wrap. Rychle osmahnu kuřecí maso, dám do tortilly, přidám spoustu zeleniny. Když se mi nechce připravovat maso - tudíž to není k obědu, ale k večeři, dávám i míchaná vajíčka. Mají rádi všechno.

Když nejsou děti doma, připravím pro nás i zapečené hermelíny. Hermelín rozkrojíme napříč. Vydlabeme. Plátky anglické slaniny pokrájíme, osmahneme. Přidáme nakrájené žampiony. Restujeme, ochutíme solí a pepřem. Smícháme s vydlabaným hermelínem. Opět naplníme. A zapečeme v troubě.



V březnu 2021, část 2, je recept na píchanou buchtu. Piškot, zalitý pudinkem. Díky IG a profilu Kristýna Bubu jsem objevila další píchanou buchtu. A nebojím se říct, že ještě lepší. Koukněte na její webovky, má tam spoustu skvělých receptů. Píchačka je opravdu výborná. Není zalévaná pudinkem, ale rozehřátým máslem, smíchaným s cukrem, kakaem a rumem.



Smažily se palačinky. Recept na ně najdete v únoru 2021, část 2.


Pekla jsem jablečno-skořicový koláč. V míse smícháme 210g hladké mouky, 2 lžičky prášku do pečiva, 1/2 lžičky jedlé sody, 150g cukru krupice. V druhé míse smícháme 2 vejce s 1 lžící vanilkového extraktu, 120ml oleje a 120ml jogurtu. Smícháme se suchými ingrediencemi. Přidáme nakrájená jablka. Dáme do formy vyložené pečicím papírem. Zasypeme drobenkou: 50g krupicového cukru smícháme s 1 lžící másla a 1 lžičkou skořice. Posypeme povrch koláče a pečeme na 180°C asi půl hodiny. Po vytažení z trouby polijeme 30g moučkového cukru rozmíchaným ve 2 lžících mléka.


Uvařila jsem si špagety s tátovou omáčkou. Recept je v březnu 2021, část 2.

Nechyběly ani šunkofleky.

Peklo se kuře. K tomu šťouchané brambory. A okurkový salát.



Červen bude opět lehčí, protože stále jede školka/škola. Ale pak přijdou dva měsíce intenzivního vaření a už teď mě to děsí... :-)

Tak dobrou chuť

Komentáře

  1. Tvarůžky! To je ono, už jsem na ně pomalu zapomněla ... Také pořád jenom přemýšlím co vařit, inspirace není nikdy dost :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat