V kuchyni - duben 2021, část 2

Jako první jsem v druhé polovině dubna vařila Džuveč. Recept na tento skvělý oběd mám od Kristýny Bubeníkové. Sleduju ji na IG, jako Kristýna_Bubu a není to tak dlouho, co si založila i online kuchařku, kde má recepty, podle který je radost vařit: www.kristynabubu.cz
Džuveč je tak trochu jiné rizoto. Nám chutná opravdu hodně. A už jsem o něm psala: V kuchyni - leden 2021, část 2.


Pak přišlo uvolnění a my se konečně mohli jet podívat i na moje rodiče. Takže přišlo zásobování od maminky. Řízek a kuře na paprice.

Já jsem se pustila až do Kulajdy. Necelý půl kg brambor oloupeme a nakrájíme na kostičky. Vaříme ve 2 litrech vody, do které dáme sůl, kmín, 3 bobkové list a 5 kuliček nového koření. Po 10 minutách přidáme sušené houby. Lžíci hladké mouky rozmícháme ve vodě a pak vlijeme do polévky. Přidáme 2 kelímky zakysané smetany a na mírném ohni vaříme ještě 15 minut. Dochutíme solí, octem a koprem. Já dětem kopr nedávala, protože jej nemusí. Na talíři jsem podávala s uvařeným vajíčkem.



Grilovali jsme. To jsem nepřipravovala já, ale manžel. Hermelín. Na čtverec alobalu kápne olej, dá snítku tymiánu nebo rozmarýnu nebo bazalky (co je zrovna po ruce), červenou cibuli, čerstvě mletý pepř. Hermelín. A to samé zopakuje shora. Zabalí a šup s tím na gril. Je to děsná dobrota!


Také jsem připravila nepečenou střechu. 2 balíčky BeBe sušenek (já měla balíček normálních a balíček kakaových), 1/2kg měkkého tvarohu (málo tučného), 150g moučkového cukru, 200g másla, rumová tresť, 2 banán, čokoláda na polití. Máslo utřeme s cukrem, přidáme tvaroh a tresť. Sušenky naskládáme na alobal do obdélníku (3x7 sušenek). Potřeme necelou polovinou krému. Dáme druhou vrstvu sušenek a zbytek krému. Doprostřed dáme oloupaný banán. Pokud je hodně pokroucený, nebojte se jej překrojit. Pomocí alobalu zvedneme strany do tvaru střechy. A i s alobalem dáme chladit do lednice. Alespoň 2 hodinky. Pak rozbalíme z alobalu, potřeme rozpuštěnou čokoládou a opět dáme chladit do lednice. Nejlépe přes noc.



Pak přišel týden, kdy šly holky v rámci rotační výuky do školy. Syna jsem poslala do školy. A týden bylo spíš takové vaření - nevaření. Respektive jsem s manželem, když byl doma, ujížděli na jednoduchých pokrmech, které máme rádi, ale nevím, jak by se na ně tvářila děťátka. Například: vajíčka na rajčatech (znám z domova. Na pánvičku dáte na plátky nakrájená rajčata. Můžete přidat i šunku. Zalijete rozšlehanými vejci. Osolíte a opepříte. Pod pokličkou necháte zatáhnout. Míru propečenosti nechám na každém z vás. Manžel má radši tekutější, já raději více propečené. A v poslední době vylepšuji sýrem nebo bylinkami). Po vajíčkách na rajčatech následovaly těstoviny. Na nekonečně mnoho způsobů. Toasty. A již zmiňovaný hermelín.

Byl víkend, kdy měl manžel a tchán svátek. Takže jsme byli u jeho rodičů. Nesměla chybět kachna se zelím a knedlíkem.

Já pekla oblíbenou bábovku. Tentokrát jsem k základnímu receptu přidala kokos. A místo klasického mléka dala kokosové. Prostě takový experiment. Ale vyšlo to skvěle. Recept na mojí bábovku najdete: V kuchyni - leden 2021, část 1.

Následoval týden, kdy jsem měla zase všechny dětičky doma. Když byly doma holky na online výuce, nechala jsem doma i syna. Pro mě to je prostě praktičtější. Vařila jsem masové kuličky na švédský způsob. Půl kila mletého masa ochutíme solí, pepřem, lžící nasekaného kopru, přidáme vejce, nasekanou cibulku a strouhanku. Takové množství, aby nám maso drželo pohromadě a dobře se tvarovaly kuličky. Na oleji všechny kuličky osmahneme. Pak vyndáme a do výpeku přidáme trošku másla, zasypeme hladkou moukou. Jíšku zředíme půl litrem hovězího vývaru a povaříme, dokud nám omáčka nezhoustne. Vrátíme masové kuličky a necháme prohřát. Podáváme s bramborovou kaší a brusinkama. 


Na grilu jsme měli i bavorské klobásky. A od mojí mamky jsme dostali sýrovou omáčku s kuřecím masem.

Také jsem dělala čočkové karbanátky. Ačkoliv luštěniny u dětí moc oblíbené nejsou, tyto karbanátky mají rádi, protože je tam čočka velmi dobře maskovaná. 1 hrnek červené čočky propláchneme a uvaříme ve 2 hrnkách vody. Uvařenou a vychladlou čočku rozmixujeme na kaši. Přidáme 3 lžíce mletých ovesných vloček, 1 vejce, sůl, kurkumu, 1 menší nastrouhanou mrkev, majoránku, utřený stroužek česneku, sůl a pepř. Promícháme a necháme chvilku stát. Já si vždy mezitím oloupu brambory a dám vařit. Pokud je těstíčko příliš řídké, přidáme trošku strouhanky. Tvarujeme karbanátky, které osmažíme na oleji. Já podávám buď s kaší nebo bramborem. Jelikož jsme měli kaši u masových kuliček, bylo to tentokrát s bramborem.


Také jsem dětem udělala bramborové opečenky. Měly takový úspěch, že na mě zůstala jen 1, takže jsem si narychlo musela vymýšlet jiný oběd. Příště budu muset vyrábět z dvojité dávky. 250g uvařených brambor ve slupce oloupeme, nastrouháme, přidáme 1 vejce, 150g polohrubé mouky, 1/2 lžičky soli, 150g měkkého tvarohu. Zamícháme. Osmažíme. Potřeme povidly.


Také jsem dětem udělala banánové jednohubky. Mezi 2 piškoty dáte kolečko banánu. Spíchnete párátkem. Namočíte v rozpuštěné čokoládě. A já tentokrát posypala kokosem. Dám zatuhnout do lednice. Nestačila jsem fotit, jak to rychle zmizelo.

Upekla jsem i estonský kringel. Recept mám od IG profilu Petulavas. Už jsem pekla vloni a měl velký úspěch, takže jsem upekla i letos. 2 hrnky hladké mouky, 1 žloutek, 3 lžíce krupicového cukru, 30g rozpouštěného másla, 1/2 hrnku vlažného mléka, 1/2 kostky droždí, špetka soli. Vše dáme do robotu a vypracujeme těsto. Necháme hodinu kynout. Pak rozválíme, potřeme náplní: 1 lžíce skořice, 3 lžíce krupicového cukru, 2 lžíce rozpuštěného másla, 2 lžíce oleje. Potřeme tím plát. Srolujeme, jako roládu. Prostředek nařízneme. Zamotáme a uděláme věnec. Pečeme na 170°C cca 40 minut.


Pak jsem vařila cuketové lečo. Pro mě samotnou by stačil jen ten zeleninový základ, ale moje děti a hlavně manžel, by to nedali. Takže dávám s kuřecím či krůtím masem a přílohu dávám rýži nebo těstoviny. Osmahneme cibulku, přidáme maso a restujeme. Pak dáme nakrájenou cuketu, osolíme, opepříme. Přidáme mletý kmín a necháme 10 minut dusit. Pokud se šťáva vypařuje rychle, můžeme podlévat vodou. Po deseti minutách přidáme nakrájená rajčata. 4 lžíce kečupu a 2 lžičky worcesteru. Necháme ještě 5 minut. U nás to tentokrát bylo s rýží.


Následoval slaný koláč z listového těsta. Tuhle dobrotu jsem měla kdysi u kamarádky. Teď jsem jí objevila v jednom z mých letitých časopisech a tak jsem jí připravila i doma. Rozválíme listové těsto. Nové brambory nakrájíme na tenké plátky, smícháme se solí, pepřem, olejem a rozmarýnem. Na těsto dáme na něj nastrouhanou mozzarellu, kousky pokrájené mozzarelly, brambory. Dáme do trouby na 200°C. Asi na 15-20 minut (dle vaší trouby). Po vytažení z trouby zasypeme parmazánem a dozdobíme rozmarýnem.


Čarodějnice. Poslední dubnový den. I k tomuto dni se váže tradiční jídlo. Mělo by to být kuře na česneku. A jelikož se Boží milosti můžou připravovat i na tento den, připravila jsem je pro nás. Boží milosti se totiž dají připravovat i k jiným svátkům - Masopust, Velikonoce,... Jenže tyto jiné svátky mají svoje sladké speciality a tak proč si nepřipravit Boží milosti právě v tento den. K obědu jsme si ugrilovali kuřecí maso, naložené v medovo-hořčičné zálivce.Kuře tedy splněno. Měli jsme i topinky z grilu. Samozřejmě s česnekem. Takže i toto splněno. K tomu zeleninový salát. Boží milosti připravuji podle tohoto receptu: 2 malé hrnky hladké mouky, 50g másla, 3 lžíce cukru, 2 žloutky, 5 lžic mléka, 5 lžic bílého vína. Vypracujeme těsto. Vyválíme na pomoučeném válu. Rádylkem nakrájíme na obdélníčku. I uprostřed obdélníčku vyřízneme dírku. Usmažíme a obalujeme v moučkovém cukru, který jsme promíchali s 1 pytlíčkem cukru vanilkového.


Děti si pak večer opekli buřty na ohýnku z Čarodějnické fatry. A pro nás dospěláky jsem připravila foccacciu. Opět podle receptu Petulavas. 500g hladké mouky, 400ml vlažné vody, 1/2 kostky droždí, 2 a 1/2 lžičky soli. Promícháme v robotu, necháme 40 minut kynout. Pak dáme na plech, vyložený pečicím papírem a necháme ještě chvilku odpočívat. Pak uděláme do těsta dírky (nejlépe prsty). Polijeme olivovým olejem. Dáme navrch, co máte rádi. Já dala červenou cibuli, oranžovou papriku, olivy, rajčata a hrubozrnnou sůl. Pečeme na 180°C. Ona píše 25 minut, ale já to tam měla déle. Stejně tak do základu těsta se může přidat cokoliv. Já dala sušená rajčata a sušené bylinky.



Komentáře