V kuchyni - březen 2021, část 2

Druhou polovinu března jsme začali klasickými jídly. Kuře na paprice. Připravuji s kousky kuřecího, ne celé kuřecí. Prsa si nakrájím na kostičky. Zpěním cibulku, přidám maso, opeču. Dám sůl, pepř a červenou papriku. Zaliju vývarem. Před dovařením zaliju smetanou na vaření. U nás se zásadně jí s těstovinami.



K večeři byly rychlé toasty z trouby. Nezapékala jsem v toastovači. Jen jsem toastový chléb obložila tím, kdo má co rád, navrch sýr a šup s tím do vyhřáté trouby. Je to dobrá varianta ke klasickým toastům.



Pokračovali jsme kuřecím masem na kari. Opět zpěníme cibulku, pak přidáme nasekaný česnek. Kuřecí prsa na kousky. Osolíme, opepříme a dáme kari koření. Zalijeme vývarem, před dokončením smetanou na vaření. To zase podávám jedině s rýží. 



Zase došlo na plněné tortilly. To už tu mám - V kuchyni - leden 2021, část 2. Také byl klasický řízek v trojobalu s bramborem.


Jako polévku jsem připravila bramboračku podle mojí babičky. Recept je - V kuchyni - leden 2021, část 1. 

Pekly se loupáky. V trošce vlažného mléka rozdrobíme 20g droždí, přidáme špetku cukru a necháme vzejít kvásek. 400g hladké mouky smícháme s 200ml vlažného mléka, 1 žloutek, špetku soli, 70g rozpuštěného másla, 55g krupicového cukru, kůru z citronu a kvásek. Těsto necháme asi hodinu kynout. Pak rozdělíme na asi 10 dílů (10 je podle receptu, já jich měla asi 15). Tvarujeme rohlíčky. Na plechu necháme kynout ještě asi půl hodiny. Jedno vejce rozšleháme s mlékem, potřeme vykynuté loupáky, posypeme mákem. A pečeme v troubě na 180°C cca 15-20 minut.



Také se pekly karotkové dortíky. 80g rozinek namočíme přes noc ve šťávě z 1 pomeranče a 1 lžíci rumu. V míse vyšleháme 50g třinového cukru se 120ml olejem, 120ml medu a 3 vejce. Přidáme lžičku mleté skořice, lžičku mletého zázvoru, 190g hladké mouky, 2 lžičky prášku do pečiva, špetku soli a 1 lžičku jedlé sody. Promícháme. Přidáme rozinky i se šťávou, nastrouhané 3 mrkve. Plníme muffinové formičky a pečeme na 200°C cca 20-25 minut. Necháme vychladnout. Připravíme si krém: 100g moučkového cukru vyšleháme s 85g másla, 80g smetanového sýru a 1 lžící smetany ke šlehání. Zdobíme dle vlastní fantazie.


Také jsme měli k obědu karbanátky v pitě. I když u nás sehnat pitu, je dost nadlidský úkol. Takže jsem si upravila recept a podávála opět s tortillou. Tenhle recept jsem oprášila po strašně dlouhé době. Půl kila mletého masa smícháme se lžičkou mleté papriky, 2 lžícemi strouhanky, 2 stroužky česneku, solí, pepřem. Z masové směsi tvarujeme karbanátky a smažíme na oleji. Ředkvičky a jarní cibulku nasekáme na kousky. Zakysanou smetanu smícháme s 2 utřenými stroužky česneku, solí a částí nasekaných ředkviček. Pitu dáme nahrát do trouby. Já tedy dala nahřát tortilly na suchou pánvičku. Plníme karbanátky, zasypeme jarní cibulkou, ředkvičkami, rajčaty a polijeme zakysanou smetanou. Navrch zasypeme tymiánem. Bohužel jsem nestihnla nafotit, jak rychle mi to mizelo pod rukama.

Taky jsem dětem připravila oblíbené zapečené palačinky. Palačinky jsou: V kuchyni - únor 2021, část 2. Z těsta usmažíme palačinky a tentokrát neplníme marmeládou, ale tvarohovou směsí. 250g měkkého tvarohu smícháme s 3 lžícemi krystalového cukru, 1 vanilkovým cukrem, 1 žloutkem a troškou mléka. Nesmí to být moc řídké. Namazané palačinky srolujeme a dáme do vymazaného pekáčku. Palačinky zalijeme směsí: 1/2 hrnku mléka + 1 vejce + 1/2 vanilkového cukru. Zakryté pečeme na 200°C asi 15 minut. Pak odklopíme a pečeme do zezlátnutí.


Vařila jsem i bramborové placičky se salámem. Nejprve si připravíme těsto: 1 sáček bramborových knedlíků, 3 brambory uvařené, necháme vychladnout a nastrouháme, 1 vejce, sůl a množství podle sáčku na obalu. Ale popravdě, nikdy jsem nedala všechnu vodu. Takže přidávejte postupně. Pokud bude těsto moc řídké, můžete přisypat polohrubou mouku. Z tohoto těsta můžete připravit klasické bramborové placky. Prostě udloubnout kus těsta, vyválet a osmahnout. Já jsem ale vyválela placku, vykrájíme kolečka. Mezi dvě kolečka dáme kolečko špekáčku/točeného salámu/kabanosu (kdo má co rád). Dobře spojíme těsto. A smažíme.



Děti chtěli k večeři oblíbené obložené talíře. Ke zelenině jsem připravila hráškový dip. 100g krátce povařeného mraženého hrášku, 2 velké lžíce polotučného tvarohu, nasekanou jarní cibulku, hrst parmazánu, sůl, pepř. Vše rozmixujeme.




A dostáváme se k víkendu se Smrtnou nedělí. Pro Smrtnou neděli je typické: bramboračka, bosáky se zelím a cibulkou, ovocný salát. Bramboračku jsem vařila v týdnu před Smrtnou nedělí, tak už jsem jí neopakovala. K bosákům se ještě dostanu. A jelikož máme každý den čerstvé ovoce, salát jsem nedělala. Na Smrtnou neděli jsem tedy netradičně připravila zapečené těstoviny s houbami. Jako klasické šunkofleky, jen místo uzeného jsem dala houby.



Z karotkových dortíků mi zbyla smetana ke šlehání. Tak jsem jí vyšlehala. Nakrájela banán, dala šlehačku a zasypala zdobením.


Pak přišly na řadu špagety. Ty dělám na několik variant. Děti mají samozřejmě nejraději jen s kečupem. A jelikož tento den byl manžel v práci, udělala jsem jim jen s tím kečupem. Sobě jsem udělala rychlou omáčku, kterou připravoval na špagety můj táta. Na oleji zpěníme cibulku, přidáme na kostičky nakrájený salám, kečup. Lehce zalijeme vodou ze špaget. Přidáme oregano, mletou sladkou papriku (kdo má rád, může dát i pálivou nebo chilli).



A konečně došlo na ty bosáky. Jsou to vlastně bramborové knedlíky. Já se přiznám, že připravuju z pytlíku, abych ušetřila čas. Takže koupím 2 pytlíky bramborových knedlíků, připravím dle návodu. Plním nakrájeným uzeným. Vařím v osolené vodě. Podávám s červeným zelím. To vařím podle Kristýny Bubeníkové, kterou moc ráda sleduju na IG (Kristyna Bubu). Na sádle osmahneme cibulku, přidáme cukr a osmahneme. Dáme kmín. Osmahneme. Dáme slité zelí, podlijeme vodou a osolíme. Povaříme. Přidáme špetku mleté skořice, lžíci povidel. Necháme vařit. Zahustíme tím, že poprášíme hladkou moukou. Zelí hlídáme, aby se nepřipalovalo (můžeme podlévat vodou). A na závěr dochutíme cukrem (jak kdo má rád sladké).



Pekla se buchta, tak zvaná Píchačka. Píchaná buchta. Velký hit na sociálních sítích. Já mám recept podle mamky a po upečení se polévá pudinkem. Smícháme 450g polohrubé mouky, 500ml mléka, 270g moučkového cukru, 1 prášek do pečiva, 2 vejce, 14 lžic oleje. Upečeme v předehřáté troubě. Upečenou propícháme obrácenou stranou vařečky. A zalijeme pudinkem, podle své chuti. Já jsem měla samé "světlé" pudinky a tak jsem si říkala, že by to nebylo dobré na efekt. Do těsta jsem tedy přidala 2 lžíce holandského kakaa a zalila kokosovým pudinkem. 



Také se vařila kuřecí roláda. Opět recept podle Kristýny Bubu. Díky jejímu postupu budete dělat roládu levou zadní. Kdo může, koukněte na její profil, má to tam moc hezky popsané. Den před vařením naložíme kuřecí prsa. Na pečicí papír naskládáme anglickou slaninu, na to plátky masa. Doprostřed dáme to, co máme rádi. Já dala listový špenát, hrášek, párek a míchaná vajíčka. Taky můžeme dát kyselou okurku. Nebo prostě, co máte rádi. Celý papír dáme do formy na biskupský chlebíček (Kristýna používá srnčí hřbet, ale ten já nemám, takže dávám biskupák). Maso nahoře přeložíme přes sebe, ještě přeložíme slaninou. A pečicí papír utěsníme. Pečeme ve formě asi hodinu na 200°C. Pak překlopíme na plech a dopečeme pro dobrou kůrčičku.




Zase jsme grilovali, opět hamburgery. A hranolky z Actifry. Fotka není, šlo to rychle... :-)

Také jsem zkusila připravit pštrosí vejce. Kilo mletého masa ochutíme nasekanou pažitkou, mletou sladkou paprikou, 1 vejcem, solí a zahutíme strouhankou. 8 vajec uvaříme natvrdo. Zchladlá zabalíme do masové směsi. Necháme v chladu odpočinou. Každé pštrosí vejce pak obalíme ve strouhance. Dáme na plech s pečicím papírem a pečeme na 200°C asi půl hodinu.




A přišel víkend s Květnou nedělí. Na Květnou neděli se má podávat: zeleninová polévka, fazolky na smetaně a máslové nebo ovesné sušenky. Zeleninovou polévku jsem uvařila k sobotní večeři. Oběd obsahoval fazolky, ale nebylo to hlavní jídlo. A sušenky taky byly, ale trošku jiné.

Jarní zeleninová polévka: pokrájíme 2 brambory, 2 mrkve, 1 petržel, 1 malou kedlubnu, 1 menší pórek, řapíkatý celer. Na másle zeleninu osmahneme. Pak přidáme nasekaný stroužek česneku, hrst zelených fazolek, zalijeme vývarem a vaříme 15 minut. Ochutíme solí, pepřem a nějakou tou bylinkou.


Pekly se cup cakes. 225g másla vyšleháme do světlé pěny s 225g krupicového cukru, šletkou soli, semínky z 1/2 vanilkového lusku. Pak postupně přišleháváme 4 vejce a nakonec suchou směs. Na suchou směs smícháme 125g hladké mouky, 100g mletých mandlí, lžičku prášku do pečiva. Dáme do formy na muffiny a pečeme cca 20 minut na 175°C. Necháme vychladnout. Připravíme krém. 100g bílé čokolády rozpustíme ve vodní lázni. 125g čerstvého sýru vyšleáme s 3 lžícemi másla, 100g moučkového cukru a rozpuštěnou čokoládou. Zdobíme cup cakes.


Peklo se kuře se zeleninou. Cibuli, mrkev nakrájíme nahrubo, pórek na nudličky. Nasekáme ředkvičky. Brambory i se slupkou nakrájíme na kousky. Orestujeme vše v hluboké pánvi na oleji s troškou másla. Zalijeme bílým vínem, necháme odpařit. Osolíme, opepříme. Dáme do pekáče. Navrch dáme kuřecí stehna, která jsou osolená a opepřená. Podlijeme vývarem. Pečeme přiklopené asi 40 minut. Pak odklopíme a dopékáme ještě asi 20 minut. Na závěr přelijeme smetanou na vaření. 



A pekly se koka sušenky. Pekla jsem z poloviční dávky (i níže popsané je poloviční dávka) a je to super rychlovka třeba k odpolední kávě:
100g másla, 200g moučkového cukru, 1 žloutek, 150g hladké mouky, 1 lžíce holandského kakaa, 1 hrst strouhaného kokosu. Máslo utřeme s cukrem, přidáme žloutek, mouku, kakao a kokos. Vypracujeme těsto, tvarujeme kuličky. Na plechu zploštíme vidličkou. A pečeme na 160°C cca 20 minut.



A začal pašijový týden. Tedy přelom března a dubna. A také období příprav na Velikonoce. U nás se nejprve vařilo kuřecí maso po provensálsku podle receptu mojí babičky. Kousky kuřecího masa osolíme, opepříme a dáme do pekáčku. Potřeme kečupem. Přídáme na kousky nakrájenou cibuli, česnek. Zasypeme provensálským kořením, podlijeme vínem. Může být červené nebo bílé. Já až doteď připravovala z červeného. Tentokrát jsem měla načaté bílé víno (z předešlého receptu na kuře) a tak jsem použila bílé. A musím říct, že u dětí to mělo větší úspěch, než z červeného. Pečeme přiklopené, dokud není maso měkké. Pak odklopíme a ještě cca 10 minut odpékáme. Pokud je málo šťávy, můžeme přilévat vodu, aby se maso nepřipeklo. Opět jsem nestihla vyfotit. 

Vařil se guláš. Já připravuji takto: cibulku osmahmeme na sádle dohněda. Přidáme na kostky nakrájené hovězí maso. Necháme opéct, dokud se nevypaří voda a zůstane jen tuk. Osolíme, opepříme. Dáme kmín a lžičku kečupu. Zase restujeme, dokud není jen tuk. Posypeme mletou paprikou. Zalijeme vývarem a vaříme do změknutí masa. Vím, že správný guláš by se měl zahustit chlebem. Ale já dělám klasickou jíšku.



A březen jsem končila takovou rychlou čínou, kterou kdysi připravoval můj táta. Číňan by se nad tím asi podivoval, ale nám to takhle chutná. Hlavně dětem. Kuřecí maso orestujeme, přidáme nakrájenou papriku, rajčata. Osolíme, opepříme. Ochutíme troškou kečupu.



Komentáře