V kuchyni - únor 2021, část 1

Únorové debužírování jsme otvírali pečenými kuřecími křidélky s domácími kroketami a kouřovou omáčkou. Křidélka byla naložená ve směsi koření (červená mletá paprika, kmín, sušený česnek, sůl, pepř,...). Potřou se tím křidélka a dá se péct do trouby. Nejdřív přikryté, cca hodinu. A pak cca 20 minut odkryté, aby se udělala kůrčička. Recept byl původně na krůtí, já použila kuřecí. I dětem se to lépe jí. Recept na krokety mám od mé oblíbené Kristýny Bubu z IG. Den předem uvařené brambory, které se nastrouhají. K nim vajíčko, strouhanku, nastrouhaný sýr, trošku krupičky a soli, prášek do pečiva. Tvoří se kuličky, které se obalují v klasickém trojobalu a smaží v oleji. A kouřová omáčka byla z kečupu, hořčice, whiskey a koření. Omáčka byla samozřejmě jen pro dospělé. Byl to spíš takový studený dip. Bylo to vážně moc dobré. A shodli jsme se s manželem, že dip by se hodil v létě ke grilovanému masu.




Následovaly francouzské brambory. Brambory uvařené ve slupce oloupeme a nakrájíme na tenká kolečka. Dáme do zapékací mísy, která je vymazaná máslem. Prokládáme nakrájeným šunkovým salámem, cibulí, 2 vejci natvrdo (nakrájenými). Vrstvíme s brambory. Poslední vrstva jsou právě brambory. A vše se zalije rozkvedlaným vejcem se smetanou na vaření, nastrouhaným 45% eidamem, solí, pepřem a hořčicemi (plnotučnou a dijonskou).




Měli jsme i brokolicový krém s chedarem. V hlubším hrnci osmahneme na oleji cibulku a česnek. Vsypeme na růžičky rozebranou brokolici. Chviličku orestujeme a pak zalijeme vývarem, osolíme a vaříme do změknutí brokolice. Část uvařené brokolice dáme stranou, zbytek rozmixujeme tyčákem. V troše horké tekutiny rozmícháme 2 lžičky kukuřičného škrobu a vlijeme do zbytku polévky. Přidáme smetanu na vaření a znovu přivedeme k varu. Přidáme hrst strouhaného chedaru. Provaříme, vrátíme odloženou brokolici. Mňam to bylo. A překvapilo mě, že nejvíc chutnalo Anetce, která té zeleniny zas až tolik nesní.




V jednom z časopisů jsem objevila recept na jablečný dort. A vrátilo mě to do dětství, jelikož stejnou dobrotu dělávala moje mamka. Asi kilo jablek oloupeme a zbavíme jadřinců. Nakrájíme na kostičky. Zalijeme 250ml vodou a necháme jablka rozvařit. Rozšťoucháme šťouchadlem na brambory. Ve 400ml vody rozmícháme 2 vanilkové pudinky a přilijeme k jablkům. Za stálého míchání povaříme do zhoustnutí. Dortovou rozevírací formu vymažeme. Na dno dáme piškoty. Polovinu jablečné směsi, další piškoty a zbytek jablek. Necháme zchladnout. Zakysanout smetanu smícháme s vanilkovým cukrem, rozetřeme na dort. A posypeme skořicí. Na noc do lednice. A je to fakt chuť mého dětství.




Následovalo pečené kuře se šťouchanými bramborami a kukuřicí. Tady není nic k popisování.




Poté jsem vařila rozlítané ptáčky. Nebo též ptáčky líné kuchařky, jak jsem někde četla. Ve vyšším hrnci zpěníme cibulku, přidáme nakrájenou slaninu. Mezitím si nakrájím hovězí maso, jednotlivé plátky naklepu. Posolím, opepřím a potřu hořčicí. Každý plátek opeču na cibulovo-špekovém základu. Když mám všechny plátky opečené, vrátím je do hrnce. Zaliju vývarem a necháme vařit cca 1 hodinu. Nebo prostě do změknutí masa. Pak maso vyndám, do omáčky dám nakrájené kyselé okurky, párek, vejce natvrdo. Povařím. Zahustím jíškou a dochutím. Vrátím maso a prohřeju. Podávám s rýží.




Ke snídani jsem také připravila čokoládový koláč. Základ tvořily rozmixované Lotusky s rozpuštěným máslem. Vše se dá na dno formy, zapeče se krátce v troubě. A nechá zchladnout. Pak si zahřeju smetanu ke šlehání, horkou vliju na hořkou čokoládu. Velké množství hořké čokolády. Mícháním nechám rozpustit a pak naliju na lotuskový základ. Dáme na noc ztuhnout do lednice. Ozdobila jsem lyofilizovanými jahodami. Jak říkal manžel, je to děsně sladké, ale taky děsně dobré.




V rámci přání od dcery se vařila krupicová kaše. Klasika - mlíko, krupička a cukr. A na talíři ozdobenou máslem, kakaem. Jednoduché a dobré. Jak říkával můj děda, je to pohádka mládí.




Jelikož máme v půlce února vrchol Masopustu - Tučný čtvrtek - nechyběli koblížky. Já jsem sáhla po oblíbeném receptu od Kristýny Bubu. Je to z tvarohu, vajec, mléka, rumu, hladké mouky a prášku do pečiva. Smícháme a smažíme lžícemi tvarované koblížky. Ještě horké obalujeme ve směsi moučkového cukru s vanilkovým cukrem. Tento recept už mám vyzkoušený a vím, že je dobrý. Když jsem si ho zapisovala do mého sešítku s recepty zjistila jsem, že obdobné už mám od babičky i mamky. Od babičky je mám nazvané Tvarohové nohy: 250g tvarohu, 250g polohrubé mouky, 4 vejce, 1 prášek do pečiva, 6-8 lžic mléka, 4-5 lžic rumu, špetka soli. A od mamky mám recept jako Koblížky: 250g polohrubé mouky, 3 lžíce moučkového cukru, 5 lžic mléka, 5 lžic rumu, 1 tvaroh, 3 vejce, 1 prášek do pečiva a špetka soli. Recepty jsou velmi podobné. Od receptu Kristýny se liší tím, že my máme z polohrubé, ona z hladké mouky. A ona do základu těsta nedává cukr. Jaký recept zvolíte, nechám na vás. Je to laskomina.




A konečně vrchol celého Masopustu. Tedy poslední masopustní neděle (víkend). Masopust není odvozený od půstu, ale pustit. Tedy že si můžeme dopřávat. Je to období od Tří králů do Popeleční středy. Období zabijaček, dopřávání si před půstem, který trvá 40 dní do Velikonoc. Právě výše uvedené koblihy jsou jedním z typických pokrmů tohoto období. Ale jsou to i různé šišky, vdolky,... z podobného těsta. Co jsem si vyčetla z oblíbených knížek, které se zabývají právě českými tradicemi, by se v neděli, této poslední dopřávací, měla podávat knedlíčková polévka a svíčková. Já jsem si polévku s knedlíčky připravila už v sobotu. Též jsem jí s dětmi měla v sobotu k obědu (manžel polívky, až na bramboračku, nejí). Já připravila kuřecí polévku s nočky. Celá kuřecí stehna se vařila cca 40 minut s mrkví, cibulí a solí. Pak se maso odebralo. Kůže odstranila. Maso se natrhá na "nitky". Kosti se vrátí do vývaru a dále asi hodinu a půl vaří. Otrhané maso se dá stranou. Samozřejmě se postupně odebírá pěna, která se tvoří na povrchu polévky. Pak se přecedí, vrátí se otrhané maso. Opepří. A dají se provařit nočky. Nočky byly z vajec, oleje, perlivé vody, strouhanky a soli. Těsto se dalo odpočívat do lednice, na cca půl hodinky. Pak jsem tvořila knedlíčky, které se zvlášť povařily. Asi pět minut. Pak se teprve dávají do polévky. Na talíři se zdobí koprem. 




Manžel si nepotrpí nejen na polévky, ale ani na omáčky. A jelikož jsme věděli, že nás omáčka čeká v neděli u tchýňat, udělala jsem naši oblíbenou Asii. Kuřecí maso jsem si nakrájela na kousíčky, nechala asi půl hodinky ve směsi sezamového oleje a sojové omáčky. Na woku jsem si orestovala nakrájenou papriku, tenké nudličky mrkve, česnek a zázvor. A zalila omáčkou, kterou jsem si připravila předem. Ta byla ze sojové omáčky, bílého vinného octa, třtinového cukr a škrobu. Stačí krátce provařit. Kousíčky masa jsem orestovala zvlášť. K tomu nudle.




Jelikož měl manžel v sobotu i narozeniny, připravila jsem večer alespoň obložené talíře. Odpoledne jsme byli totiž u mých rodičů. Mamka měla narozeniny v pátek. Tak se přálo. Měla připravené výborné chlebíčky s pomazánkami. Například z červené řepy, avokádovou nebo krabí. Ze sladkého byl kremeš nebo kakaová buchta s ořechovým krémem. Přijeli jsme v podvečer a tak nebyl čas na velké přípravy u nás. Takže na jednom talíři byly sýry, salámy. Na druhém náš oblíbený nivový dip se zeleninou. Nivový dip vždy připravuji na Silvestra. A pokud u nás pořádáme nějakou slezinu v zimě, chystám ho také. Ale pro připomenutí: 100g nivy, 200g zakysané smetany, 100g žervé, 2 lžíce majonézy, menší cibulka, sůl a pepř. Vše rozmixovat. Mně osobně to nejvíc chutná s červenou paprikou. Ale krájím k tomu jakoukoliv barevnou papriku, salátovou okurku nebo mrkev. Podle toho, co je doma. Jen to tedy většinou připravuji z poloviční dávky. A na oslavě nechyběly ani mističky s olivami, pistáciemi a chipsy.

U mamky.

U nás.


V neděli jsme jeli ke tchýni, která také chtěla svému synovi popřát k narozeninám. A ona dodržela tradici svíčkové omáčky (i když si na většinu tradic moc nehraje - na Nový rok zvesela prala prádlo). Svíčková ale byla vyšší level, protože byla připravovaná ze zvěřiny. Nechyběl domácí houskový knedlík a šlehačka s brusinkami. No a nechyběly ani chlebíčky (s česnekovou a tuňákovou pomazánkou) a domácí uzené. Tchán si sám nejen udí, ale i nakládá. A čím déle to sám připravuje, tím to má vychytanější a lepší. A nechyběla stopečka domácí pálenky od známých. Se musel manžel zapít, no ne?
A jelikož byl v neděli Valentýn, koupili jsem si s manželem k večeři naše oblíbené sushi. Ale děti nám ho půlku snědli... :-D

Komentáře

Okomentovat