V kuchyni - leden 2021, část 2

A pokračujeme v lednových dobrotách.

A hned začínám hlavním obědem. Krůtí "prsty" se šťouchanými bramborami. Recept jsem měla z časopisu. Corn flakes nadrtíme na drobno. Smícháme s bylinkami, solí a pepřem. Krůtí maso nakrájíme na tenké proužky, obalíme ve vajíčku a okořeněných corn flakes. Pečeme v troubě. Brambory uvaříme, rozšťoucháme s máslem a jarní cibulkou. Byla to mňamka a prý to mám zařadit do běžného jídelníčku.



Odpolední nedělní laskomina po obědě - jablka v těstíčku. Jablíčka nakrájená na plátky. Vedle se připraví těstíčko, ve kterém kralovala skořice. Usmaží se a hned horké se obalují v cukru se skořicí. Podává se se zakysanou smetanou a marmeládou. Byla to dobrota, děti se oblizovali až za ušima. Manžel chodil na studené. Recept z časopisu.


Pak tu mám jednu velmi dobrou pomazánku. Tu mi už kdysi připravovala moje babička. Říkalo se jí u nás mlýnková, protože se většina surovin rozemele na masovém mlýnku. Čtvrt kila špekáčků, 3 vejce natvrdo, 2 kyselé okurky, 1 menší cibule. Všechno umele. Přidat sůl, pepř, hořčici a majonézu. Vyladit chuť. Natřít na chleba a ozdobit kečupem.


Plněné tortilly. Jednoduchá záležitost. Tentokrát jsem plnila kuřecím masem, které jsem si předtím orestovala s kořením na gyros, zeleninou a sýrem. Já si přidala nasekaný kopr. Manželovi jsem dala jalapeňos. K tomu jsem připravila dip ze zakysané smetany a česneku. To byla dobrota.



Další skvělá rychlovka, kterou si jednou za čas připravíme s manželem k obědu, jsou rančerské toasty, jejichž recept mám opět od své babičky. 1 protlak smícháme se 100g nastrouhaného sýru, přidáme lžíci oleje, nasekanou cibulku a pepř. Promícháme. Natřeme na chleba (občas udělám i pořádně očesnekované topinky), na tuto směs se dají míchaná vajíčka. Ozdobit se to dá opečenou anglickou slaninou, bylinkami...


Následovala květáková polévka, kterou jsme měli k večeři. Recept mám od své babičky. Do vody se dá vařit květák se solí, troškou pepře a muškátového oříšku. Když je květák měkký, část se rozmixuje tyčákem. Přidá se rozkvedlané vajíčko a provaří.


Dobrá a rychlá večeře jsou bramborové placičky. Je to ze syrových brambor, tak je to rychlé a nemusí se přemýšlet nad tím, že nemám brambory předvařené. Nastrouháme dvě větší brambory, přidáme lžíci hořčice, 6 vajíček, sůl, oregano a strouhanku. Asi 6 lžic, ale většinou ještě přisypu, jakmile brambory pouští vodu. Smažíme na oleji.


Prvně jsem zkoušela dělat řízky cordon bleu. Dovnitř krůtího masa (naklepaného, osoleného) zabalíme šunku a sýr. Doufala jsem, že mi to během smažení nevyteče. Řádně jsem tedy obalila v klasickém trojobalu. Ale pro jistotu jsem ještě kraje připíchla párátkem. Vydrželo to. K tomu jsem podávala bramborovo-batátovou kaši. Řízky prý můžu zařadit do pravidelného jídelníčku.


Další neděli nesměly chybět snídaňové vafle. Recept mám od kamarádky: 175g hladké mouky, 1 lžička cukru krystal, 2 lžičky prášku do pečiva, 1/2 lžičky soli, 150ml mléka, 7 lžic oleje a 3 vejce. Smícháme. Pečeme ve vaflovači. A podáváme s tím, na co máme chuť.


K obědu jsme měli i domácí pizzu. Vyžádali si jí děti, když měl manžel víkendovou směnu. Recept mám od mamky: 350g hladké mouky, 1/2 balíčku prášku do pečiva, 1/2 lžičky soli, 2 lžíce oleje, 2 vejce a cca 150ml mléka (ale pokaždé dávám méně, záleží na tom, jaké je těsto). Zpracujeme, na plechu rozprostřeme (vyválíme). Dáme protlak s troškou kečupu, zasypu to oreganem. A pak každý, kdo co má rád. Já dávám šunku, rajče, sýr. A pak podle toho, na co je zrovna chuť. Tuňák s cibulí nebo kukuřice nebo žampiony. Střídám to. A nebo nechám jen šunku, rajče a sýr.


Pekla jsem i jablečný oboustranný koláč. Na dno vymazané formy přišly pokrájená jablka. Zasypalo se to krystalovým cukrem a skořicí. Na to přišlo těsto. A další vrstva jablek, cukru a skořice. A takhle se to upeklo. Recept byl z časopisu a bylo to děsně dobrý!


Manžel si vyžádal domácí langoše. Recept mám od tchýně. Je v něm použito droždí, ale je fajn, že se těsto nenechá kynout, takže je to rychle hotové: 500g hladké mouky, 250ml mléka, 1/2 kelímku zakysané smetany, 1/2 lžičky soli, 42g droždí a 1 lžička cukru. Vše se smíchá. Rukou se tvoří placky, které se smaží na oleji. A zdobíme tím, kdo co má rád. My dáváme klasiku: česnek, kečup a sýr. A jelikož jsem chtěla zpracovat zbylou zakysanou smetanu, dala jsem si jí se sýrem.


Následovala chlebová polévka. Recept mám od mamky a jako malá jsem jí měla děsně ráda. A je to fajn zpracování starého chleba. Do kastrolu se dá nakrájený chleba, zalije se vodou. Dáme vařit. Až se chleba rozvaří, propasírujeme ho (já použila tyčák, je to rychlejší a méně pracné). Přidáme rozkvedlané vajíčko, sůl a chvilku povaříme, aby se vajíčko zatáhlo.


Dále se u nás vařil boršč. Recept mám od babičky. A ačkoliv jsem postupovala podle receptu a použila i řepu, tak nebyl tak růžový, jako si ho od babičky pamatuju. Ale chuťově byl úplně stejný: do kastrolu dáme 1/4kg hovězího, 1/4kg vepřové a 1/4kg uzeného masa. Dáme vařit. Do druhého velkého hrnce dáme na olej zpěnit cibuli. Přidáme nakrájenou červenou řepu, 1/4 menší hlávky bílého zelí, pórek, kořenovou zeleninu (klasika - mrkev, petržel, celer). Osmahneme a mírně podlijeme vodou. Dusíme a podléváme průběžně, dokud není zelenina měkká. Když je maso uvařené, vyndáme z vývaru. Vývarem přelijeme zeleninu. K zelenině s vývarem přidáme kuličky pepře, nového koření, bobkový list, sůl a trošku octu. Vaříme cca 10 minut. Mezitím si pokrájíme uvařené maso, které pak přidáme k zelenině, stejně tak i nakrájený párek. A společně ještě provaříme. Podáváme se zakysanou smetanou a bílým pečivem.


Na oslavu synových narozenin jsem jako protiváhu sladkého dortu připravila sýrovou roládu. Recept mám z IG. 12 plátků sýru, 1 pomazánkové máslo, 3 vejce natvrdo, 100g másla, 1 menší červená cibulka, 12 plátků šunky, pažitka nebo petrželka, pepř, sůl, červená paprika. Plátky sýru naskládáme vedle sebe na plech s pečicím papírem tak, aby se jednotlivé plátky překrývaly. Stačí 1 cm. Skládám 4 na 3. Dáme do vyhřáté trouby na 200°C. Stačí necelých 5 minutek. Sýr se trošku rozteče. Necháme vychladnout. Mezitím si utřeme pomazánkové máslo s normálním, přidáme naseknou cibulku, vejce, petrželku nebo pažitku, sůl a pepř. Na vychladlý sýrový plát poklademe šunku. Potřeme směsí. K delšímu kraji dáme nakrájenou červenou papriku a zabalíme, jako klasickou roládu. Dáme do alobalu, pořádně zabalíme a dáme na noc do lednice. Málem jsem ani nestihla vyfotit, jak rychle to bylo pryč.


A poslední lednový zápis je recept na džuveč. Ten mám vykoukaný od paní z IG, kterou hrozně ráda sleduju. Vždycky se mi její recepty podaří a jsou opravdu velmi dobré. Kdo může, tak Kristýnu Bubu sledujte. Džuveč je tak trochu jiné rizoto. A manželovi to tak chutnalo, že prý to mám dělat pokaždé, místo rizota klasického. Na pánvi se osmahla cibulka. Přidalo se mleté maso. Sůl, pepř. Pak nakrájená bílá paprika. Podleje se to všechno vodou a nechá se 10-15 minut pod pokličkou. Pak se přidá lisovaný česnek, zasype se mletou sladkou paprikou a přidá se protlak. Já jsem přidala i trošku kečupu (ona přidávala domácí, ale ten mám od tchýně a je hodně skořicový, tak jsem ho dávat nechtěla). Chvilku necháme, pokud je potřeba, tak podléváme. A dochutíme solí a cukrem. Nakonec vmícháme hrášek a kukuřici. Promícháme s uvařenou rýží a dáme do pekáče. Zapečeme na 180°C cca 15 minut. Mňamka!



Komentáře