V kuchyni - leden 2021, část 1

Co kdybych na blogu začala psát o tom, co se u nás v rodině vaří a peče? Nedávno jsem si psala s kamarádkou a shodly jsme se, že po všech těch karanténách, home office, uzavřených školních zařízeních apod. nám dochází inspirace na to, co vařit, péct. Já hodně čerpám z našich rodinných receptů. Mám opravdu xy časopisů o vaření (vždy koupím a schovám, nevyhazuji) - mám i čísla 17 let stará. A nekonečnou inspirací je pro mě internet a sociální sítě. Hlavně Instagram.
Je pravda, že mám období, kdy mě vaření nebaví vůbec a naopak, kdy bych pořád něco kuchtila. Zatím jsem v tomto roce ve fázi, kdy se mi vařit i péct chce. Tak toho chci využít, dokud mám co psát. Mohl by to být takový hezký příspěvek co dva týdny (ať to není moc dlouhé, ale ať to tu není ob den).

Zima je období, kdy se u nás negriluje, takže opravdu veškerý čas trávím v kuchyni. Během pracovního týdne spoléhám na to, že mají děti oběd ve škol(c)e. Manžel má 2-4 denní v týdnu (podle aktuálního rozpisu). Denně se tedy u nás nevaří. A o víkendu si občas přivezeme nějaký ten proviant od babiček. Takže jídla opravdu nepřipravuji tolik.

Letošní rok jsem začala klasikou, která na Nový rok nesmí chybět. Používám recept od mojí mamky. Čočka se den předem namočí v poměru 1:6 s vodou. Druhý den se slije, dáme čerstvou vodu a uvaříme do měkka. Ve vedlejším kastrolu si osmahneme cibulku dozlatova, přidáme mouku a uděláme jíšku. Zalijeme částí vody, ve které se vařila čočka, provaříme. Přidáme čočku. Sůl, pepř, 2 kostky cukru a ocet. Já podávám s párkem, osmahlou cibulkou a kyselou okurkou. Jako tradičně byl můj muž na Nový rok v práci, takže nám to s dětmi s párkem stačilo. Jako malá jsem čočku nejedla. Přišla jsem na její chuť až v dospělém věku. Jediný, kdo jí nemusí je syn, takže měl párek s bramborem. Ale symbolicky tu čočku měl taky.




Jako první pečení letošního roku byl zvolen recept na bábovku. Nedržela jsem se svého a vyzkoušela jsem recept z časopisu. Byla to pudinková bábovka. Ale vtip byl v tom, že se pudinkový prášek nepřidal do těsta, ale uvařený pudink se nalil mezi vrstvy těsta. Na dno bábovky se dalo světlé těsto, pak tmavé (světlé obarvené kakaem). Na to vrstva uvařeného pudinku, zase kakaová vrstva a světlé těsto. Bohužel mi ten pudink celý horní díl těst během pečení nadzvedl tolik, že šlo těsto i z formy. Ale nakonec to nebylo tak hrozné, jak se na první pohled zdálo. Chuťově byla výborná.




Druhým hlavním chodem, který jsem letos připravovala bylo kančí maso. To jsme dostali od tchyně, která ho měla od místního myslivce. Trošku jsem se toho bála, protože jsem zvěřinu připravovala poprvé. Našla jsem si recept na internetu. Maso se nakrájelo na plátky a na noc naložilo do koření na zvěřinu. Druhý den se zprudka opeklo na rozpuštěném sádle a anglické slanině. Dále se do výpeku přidalo spousta dobrot (cibule, mrkev, hlíva, hořčice), zalilo se vývarem, přidalo se maso a nechalo se vařit. Recept byl na použití papiňáku. Ten nevlastním. Maso jsem tedy vařila jednou tak déle, než bylo uvedeno v receptu a vyplatilo se. Po hodince a půl, kdy se do omáčky přidávalo ještě spousta ingrediencí navíc (například brusinky či smetana na vaření) bylo maso krásně měkké. Podávala jsem s noky.




Další připravovaný pokrm byla bramboračka. Tuto polévku má manžel nejraději. O jiné nestojí. Recept mám od své babičky. Do vody se dají vařit pokrájené brambory, kořenová zelenina, 3 stroužky česneku, menší cibule (vcelku), sušené houby (v létě čerstvé), sůl a pepř. Když je zelenina měkká, přidám vedle připravenou jíšku, majoránku a trošku maggi. Mňam.




Následovalo další pečení, tentokrát můj makovec. 2 hrnky polohrubé mouky, 1 hrnek mletého máku, 1/2 hrnku oleje, 1 vanilkový cukr, 1 hrnek krupicového cukru, 2 vejce, 3/4 hrnku mléka, 1 prášek do pečiva, kůra z 1 citronu, špetka soli a skořice.





Rybí karbanátky s bramborovou kaší byl náš další oběd. Na karbanátky se uvařilo pár brambor a rozšťouchalo se s kouskem másla. Ve vedlejším kastrůlku se povařila bělomasá ryba v mléku s jarní cibulkou. Dalo se to do bramborového základu. Přidalo se vejce, strouhanka, nějaké bylinky, kukuřice (původně mražená, lehce povařená) a klasika - sůl, pepř. Těsto se nechá chvilku uležet a pak se smaží karboší. K tomu bramborová kaše. Prý tyto karbanátky mohu zařadit do pravidelného jídelníčku.




Minulou neděli se u nás vařili cannelloni se špenátovou náplní a rajčatovou omáčkou. Sehnat v mém okolí cannelloni je vcelku oříšek. A i recept z časopisu na to poukazoval. Takže jsem se podle vzoru toho časopisu rozhodla použít lasagne. Ty se lehce předvařili, naplnili špenátovo-ricottovo-koprovou náplní. Zarolovali se do podob cannellonů. Mezitím jsem si připravila domácí rajčatovou omáčku. Na oleji jsem si zpěnila cibulku, přidala 2 plechovky rajčat, česnek, sůl, pepř a sušenou bazalku. Nechala jsem vařit a pak rozmixovala tyčovým mixérem. Jelikož byla omáčka dost kyselá, přidala jsem trochu cukru, aby to děti neodradilo. Na dno pekáčku se dá trošku omáčky, do toho se vyskládají cannelloni, přelije se to omáčkou, zasype se to všechno parmazánem. Zapeče se v troubě.




K večeři je možné připravit i následující mňamka. Na plech s pečícím papírem vyskládáme plátky chleba, potřeme olejem, dáme potřenou stranou dospod a necháme krátce v troubě, předehřáté na 200°C. Pak chleby otočíme. A ještě chvilku v troubě necháme. Pak potřeme ricottou. V pánvičce si osmahneme cibulku a na půlky nakrájená cherry rajčata. Dáme na chleby. Zakapeme balzamikovým olejem a ozdobíme pestem. To byla dobrota!




A poslední do tohoto příspěvku je pórkový krém. Na másle osmahneme nakrájený pórek. V kastrolu připravíme jíšku, zalijeme vodou. Přidáme nakrájené brambory a opečený pórek. Osolíme, opepříme, přidáme špetku muškátového květu. Vaříme do změknutí zeleniny. Pak se rozmixuje tyčákem. Tento recept mám z knihy Polévky ze Svatojánu.




DOBROU CHUŤ!

Komentáře

  1. Pěkný článek, děkuji za inspiraci, jídelníček na pár dnů mám vyřešený :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Snad budou inspirovat i další podobné články.

      Vymazat

Okomentovat