Vánoční (ne) pečení 2020

Tradičně jsme letos začínali o první adventní neděli. A to perníčky. Letos jsem zadělala z celé dávky, protože jsem dětem slíbila perníkovou chaloupku. Výsledek vypadal, jako perníková zřícenina a vůbec to nebyl výstavní kousek. Ale dětem se líbilo a ocenili, že jsem se do toho vůbec pustila. Sami zdobili perníčky a viděli, jak to vůbec není jednoduché.

PERNÍČKY - recept mám ještě ze základy, kde jsme je pekli v rámci Praktických činností v 6. třídě. Od té doby ten recept jedu pořád. Začínám s nimi o první adventní neděli, aby dobře změkly.
750g hladké mouky, 250g moučkového cukru, 250g medu, 2 vejce, 50g holandského kakaa, 1 prášek do perníku, 1/4 prášku do perníku, perníkové koření, 200g másla. Vypracujeme těsto, zabalíme do potravinářské fólie a necháme přes noc odpočívat v lednici. Druhý den vyválíme, vykrajujeme oblíbené tvary a pečeme v troubě. Většinou peču na 180°C, ale letos jsem měla hodně práce okolo a o dost víc pomáhali dětičky. Takže jsem radši pekla na 160°C, aby to nebylo tak rychlé. Zdobíme bílkovou polevou: 1 bílek a 100g prosátého moučkového cukru. Skladujeme v dobře uzavřené dóze s kouskem jablka. Jablko vyměňujeme. Vlhkost jablka změkčí perníčky a samotné jablíčko dodá i příjemnou vůni.

AMERICKÉ COOKIES - pro mě již tradiční recept na Vánoce. Kdysi jsem okoukala recept z časopisu. Letos jsem pekla jen poloviční dávku. Ale děti cookies milují. Níže uvedené je na celou dávku:
250g měkkého másla, 250g třtinového cukru a 1 vanilkový cukr vyšleháme do pěny. Postupně zašleháme 2 vejce, 360g hladké mouky, do které jsme zamíchali 1 lžičku prášku do pečiva, 1/4 lžičky jedlé sody, špetku soli. Nakonec vmícháme 300g nahrubo nasekané hořké čokolády. Vlhkou rukou tvarujeme kuličky, které dáváme na pečicí papír a pečeme asi 12 minut na 175°C.

PRACNY - klasika od mé mamky. Níže uvedený recept je na poloviční dávku.
125g hladké mouky, 70g másla, 70g cukru moučka, 70g mletých vlašských ořechů, 15g kakaa, 1/2 vejce. Zaděláme. Na noc necháme odpočinout v lednici. Druhý den plníme formičky a pečeme ve středně vyhřáté troubě. Ještě horké vyklápíme a můžeme obalit v moučkovém cukru. 

IŠLSKÉ DORTÍČKY - letos podle nového receptu.
210g hladké mouky, 70g moučkového cukru, 1/2 pytlíku vanilkového cukru, 1 lžíce mléka, 1 žloutek a 125g másla. Zaděláme klasické linecké těsto. Necháme přes noc odpočinout v lednici. Pak vyválíme, vykrájíme libovolné tvary (já kolečka) a upečeme. Asi týden do Vánoc spojíme krémem: 70g mletých vlašských ořechů, 75ml vařícího mléka, 1/2 balíčku vanilkového cukru, 40g moučkového cukru, 40g másla, lžíce rumu. V hrnci smícháme vařící mléko, ořechy, cukry, máslo a rum. Zahřejeme, ale nevaříme. Pokud bude směs moc tekutá, zahustíme mletými piškoty. Slepujeme kolečka. Zdobíme čokoládovými polevami a mandlí.

KYTIČKY S ČOKOLÁDOVOU NÁPLNÍ - moje letošní pečicí novinka.
225g másla vyšleháme s 1 vejce a 80g krupicového cukru do pěny. Přidáme špetku mleté vanilky, 300g hladké mouky, 1/2 lžičku soli a 100g mletých pekanových ořechů. Dáme chladit na noc do lednici. Pak vyválíme, vykrajujeme kytičky. Do poloviny z nich vykrojíme dírku uprostřed. Upečeme na 160°C. Asi týden do Vánoc spojujeme čokoládovou náplní. 15g másla vyšleháme s rozpuštěnými a zchladlými čokoládami (250g mléčné a 10g hořké). Uchováváme v chladu.

LINECKÉ - klasika každoročního pečení s receptem od babičky.
125g másla, 187g hladké mouky, 60g moučkového cukru, 1/2 vejce (dávám jedno menší), 1/2 vanilkového cukru, citronová kůra. Je to poloviční dávka, proto tak divné gramáže. Z ingrediencí vypracujeme těsto, které dáme na noc do lednice. Druhý den vyválíme, vykrájíme a upečeme. Slepujeme rybízovou marmeládou (nebo se prodává marmeláda na linecké).

ROHLÍČKY - druhá každoroční klasika s receptem od mamky
150g hladké mouky, 20g moučkového cukru, 50g mletých vlašských ořechů, 100g másla, 1 žloutek, citronová kůra. Vypracujeme těsto, které opět necháme přes noc uležet v lednici. Druhý den tvarujeme rohlíčky a pečeme.


Musím se přiznat, že jsem měla v plánu podstatně víc druhů pečeného cukroví. Ale nějak mi letos chybí to správné nadšení. Z nepečeného mám:

MEDOVNÍKOVÉ KULIČKY - letošní premiéra a jsou fakt mňamózní. Zařadím je do pravidelného repertoáru. Připraveno z poloviční dávky:
250g hladké mouky, 1 vejce. 1 lžička jedlé sody, 30g rozpuštěného másla, 2 lžíce medu, 100g moučkového cukru. Všechno promícháme a vytvoříme beztvaré placky na plech s pečicím papírem. Upečeme. Necháme vychladnout a rozdrtíme (já použila mixér) na malé drobečky. Část si dáme stranou. Myslela jsem si, že jsem si dala moc, ale měla jsem to jen tak tak... Z poloviny másla a poloviny plechovky karamelového kondenzovaného mléka vyšleháme krém. Promícháme s drobečky. Dáme celé na dvě hodiny chladit do ledničky. Pak tvarujeme kuličky a obalujeme v odložených drobečcích. Fakt nemají chybu.

KÁVOVÁ ZRNA - moje letošní novinka. Většinou jsem dělala kávové kuličky. Letos zkouším tohle. Cokoliv s kafem prostě musí být.
80g másla utřeme se 70g moučkovým cukrem a lžící rumu. Přidáme 100g mletých piškotů, 2 lžičky holandského kakaa, 2 lžičky mleté kávy, 100g mletých vlašských ořechů. Vypracujeme tužší těsto, ze kterého tvarujeme zrna. Uchováváme v chladu.

VOSÍ HNÍZDA - klasika od mojí mamky.
150g másla, 150g moučkového cukru, 6 lžic rumu, 60g kakaa, 160g mletých piškotů. Vypracujeme těsto, které dáváme do formiček na hnízda. Koncem vařečky vytvoříme důlek. Naplníme a přiklopíme piškotou. Náplň: 50g moučkového cukru, 50g másla a trochu rumu.

RUMOVÉ KULIČKY - klasika od mojí babičky.
150g rozinek namočíme na 24 hodin do 200ml rumu. Pak nasekáme, přidáme 100g mletých vlašských ořechů, 150g moučkového cukru, 150g strouhané čokolády a 50g mletých piškotů. Tvoříme kuličky, které obalujeme v kakau, kokosu či mletých oříšcích. Já letos obalovala jen v holandském kakau.

TATRANKOVÉ KULIČKY - letošní novinka.
125g másla, 75g moučkového cukru, 4 tatranky, 1,5 lžíce holandského kakaa, 50g mletých lískových oříšků, 2 lžíce rumu. Máslo a cukr vymícháme do pěny, přidáme mleté tatranky, kakao a oříšky. Ochutíme rumem. Těsto je děsně lepivé. Ale nebojte se toho. Tvarují se kuličky, které se obalují  mletých oříšcích. Dáme chladit do lednice. Dobře to ztuhne a pak skladujte v chladu.




Komentáře