Čtenářské okénko - březen 2020

První knížku března, kterou jsem rozečetla na konci února (opravdu na konci, proto jí v únoru nezmiňuji), byla knížka Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel od Jonase Jonassona. Humoristický román, který střídá období. Současnost a různé životní etapy hlavní postavy, stoletého Alana. Alan, v den oslavy stých narozenin, vylezl z okna domova důchodců a vydal se na dobrodružnou cestu. Během této cesty je obviněn z trojnásobné vraždy. Díky jeho dlouhému věku se přiblížíme různým historickým událostem. Od první světové války až po atomové bomby v Japonsku. Od Čanghajška po íránské vězení. Od Sovětského svazu po indonéskou velvyslankyni v Paříži. A spousta dalšího. Je to velmi povedené čtení. Takový jiný Forrest Gump.




Druhou knihou v březnu byla Němci od Jakuby Katalpy. Jakuba Katalpa je pseudonym, za kterým se ukrývá žena. Tereza Jandová. Kniha Němci začíná pohřbem otce čtyř sourozenců. Jediná dívka mezi sourozenci se rozhodne pátrat po své babičce, která otce opustila, když byl miminko. Proč to udělala a žije ještě babička? Příběh nás nejprve zavede do Německa a posléze do období druhé světové války. Hlavní příběh se tedy odehrává ve Rzech, kam se Klára vydala učit. Moc pěkná kniha, kterou doporučuji přečíst. Za mě moc dobře napsaná, hezky se četlo.




Třetí knihou března je druhá kniha od Jakuby Katalpy. Kniha s názvem Doupě. 70letá vdova se po smrti manžela nemůže smířit s tím, že si nemá s kým povídat. Komu by vyprávěla svůj příběh. A tak si ze sklepa začne stavět doupě. Uvězní v něm pošťáka, o kterého se stará, vaří mu a vypráví. Jak s tímto hlavním příběhem souvisí stará Vietnamka? A jak s tímto příběhem souvisí manželská dvojice z Ameriky (Japonci), kde manželka trpí rakovinou? Za mě je tam ta linie Američanů úplně zbytečná. Kniha byla zkraje dost rozplizlá. Stejně tak její konec mě nenadchnul. Nebylo to úplně špatné čtení, ale po Němcích jsem čekala něco lepšího.




Čtvrtou knihu v březnu, kterou jsem přečetla, je Paní plukovníková od Rosy Liksomové. Zajímavý pohled na Finsko během druhé světové války. Knihy z války se hodně točí kolem Německa, Polska a dalších oblastí. Ale Finsko pro mě zůstávalo tajemnou zemí. Díky Paní plukovníkové se mi tak rozšířily historické znalosti. Samotný příběh, je velmi svérázný. Hlavní postava vypráví svůj životní příběh. Největší část tedy tvoří život s plukovníkem. Jeho světlou, ale i stinnou stránkou povahy. Zajímavé čtení, rychle přečteno. Jen z těch finských názvů měst, jezer, hor a dalších zeměpisných názvů se mi motala ke konci hlava :-)




Pátou knížkou, po které jsem v březnu sáhla, ale nedočetla, je Berge od Jana Kjaerstada. Jelikož jsem asi ve třetině, zařadím tuto knihu do březnového okénka jen počtem přečtených knih. Ale popis dám až v dubnu, protože z první třetiny zatím nemohu soudit celou knihu.




LEDEN 5
ÚNOR 5
BŘEZEN 5
CELKEM ZA ROK 2020 15

Komentáře