Vánoční ne/pečení roku 2019

Cukroví na našem stole se vždy skládá jak z tradičních kousků, tak z novinek. Mezi mé tradiční pečené cukroví patří perníčky, pracny, cookies, linecké a rohlíčky. Ani letos nechybí na našem stole. Recepty mám uvedeny v předešlých letech. Ale zopakuji, ať nemusíte listovat:

1. Perníčky
750g hladké mouky, 250g moučkového cukru, 250g med, 2 vejce, 50g kakaa, 1 prášek do perníku, 1/4 prášku do pečiva, perníkové koření, 200g másla. Z ingrediencí se vypracuje těsto, které necháme přes noc odpočinout v lednici. Druhý den vyválíme, vykrájíme, potřeme rozšlehaným vejcem a upečeme při 180°C cca 10 minut (záleží na druhu trouby). Vychladlé zdobíme polevou. Na polevu potřebujeme 1 bílek a asi 100g dobře prosátého moučkového cukru. Pokud je poleva řídká, přidáváme cukr. Perníčky uchováváme v dobře uzavíratelné dóze. Nejlépe s nakrájeným jablkem, díky němu perníčky krásně zvlhnou. Perníčky peču 4 týdny před Vánocemi, tedy před 1. adventní nedělí. Většinou jsem pekla z 1/3 dávky těsta, ale jelikož mají děti perníčky ve velké oblibě, letos se pekla poloviční dávka. A osobně to vajíčkem před pečením nepotírám. Kdysi jsem zdobila, ale už na to nemám nervy. Asi to nechám až na děti. Pozor při skladování, jablko rádo "baští" polevu. Jablko v krabičce vyměňujte cca po týdnu, kdy už z něj bude křížala.

2. Pracny
125g hladké mouky, 70g másla, 70g moučkového cukru, 70g mletých vlašských ořechů, 15g kakaa, 1 malé vajíčko. Z ingrediencí vypracujeme těsto, které necháme přes noc odležet. Druhý den plníme formičky, upečeme a vyklopíme. Můžeme posypat moučkovým cukrem, ale já to nedělám. Pracny peču 3 týdny předem.

3. Americké (čokoládové) cookies
125g másla, 125g třtinového cukru, 1/2 vanilkového cukru, špetka soli, 1 vejce, 185g hladké mouky, 1/2 balíčku prášku do pečiva, 1/8 lžičky jedlé sody, 150g nahrubo nasekané hořké čokolády. Vyšleháme máslo s cukry do pěny, přidáme vejce. Mouku smícháme s práškem do pečiva, sodou a přidáme k máslové hmotě. Nakonec vmícháme nasekanou čokoládu. Z těsta fomujeme kuličky, které lehce zploštíme a klademe plech, vyložený pečicím papírem. Raději dál od sebe, protože zvětší objem. Pečeme na 170°C cca 12 minut. Také peču 3 týdny předem a děti je mají velmi rádi.

4. Linecké
125g másla, 187g hladké mouky, 60g moučkového cukru, 1 malé vejce, 1/2 vanilkového cukru, citronová kůra. Z ingrediencí vypracujeme těsto, které dáme na noc uležet do chladu. S lineckým musíme pracovat rychle, k velkému množství másla je brzo velmi lepivé. Vyvalujeme, vykrajujeme, pečeme. Někdo zdobí, někdo jen cukruje. Zkoušela jsem polévat čokoládou, sypat moučkovým cukrem. Ale letos zůstalo jen u slepování domácí rybízovou marmeládou. Ani nesypu cukrem. Peču dva týdny předem.

5. Rohlíčky
150g hladké mouky, 20g moučkového cukru, 50g mletých vlašských ořechů, 100g másla, 1 žloutek, citronová kůra. Vypracujeme těsto, na noc do lednice. Druhý den tvarujeme rohlíčky a pečeme v troubě. Opět jsem necukrovala, i když to mnozí dělají (včetně mé mamky či babičky). Také peču 2 týdny předem.

Letos jsem pekla 2 druhy cukroví, které nedělám každý rok. Prvním z nich je ořechové slepované. Recept mám od babičky. Takže je prověřený. Sama už jsem ho taky dělala, takže mohu jen doporučit.

6. Ořechová kolečka
280g polohrubé mouky, 180g másla, 200g moučkového cukru, 150g mletých vlašských ořechů, 1 žloutek, 5 lžic rumu. Vypracujeme těsto, dáme na noc do chladu. Druhý den vyválíme, vykrájíme kolečka a upečeme. Tuhle fázi jsem dělala cca dva týdny dopředu. Kolečka se slepují necelý týden do Vánoc krémem (aby zvlhla a byla krásně vláčná). Ten si připravíme tak, že vymícháme 150g másla s trochou teplého mléka a mletými opraženými lískovými oříšky. Bohužel, množství od babičky nemám. Ale co jsem doma měla, jsem použila. Cca 50g. Kolečka slepíme. A zdobíme čokoládou. V lázni rozehřejeme čokoládu na vaření, máslo a mléko. Zase množství dle oka. Ale kdo vaří a peče, určitě to zvládne. Poléváme kolečka dle své fantazie, můžeme zdobit mandlemi či oříšky.

A úplná novinka letošního stolu jsou čokoládové oválky, které jsem vyčetla z časopisu.

7. Čokoládové oválky.
300g hladké mouky, 160g másla, 80g moučkového cukru, 1 žloutek, 1 vanilkový cukr, 1 lžička perníkového koření, citronová kůra, špetka kypřicího prášku do pečiva, 1 lžička kakaa. Z ingrediencí vypracujeme těsto, které necháme uležet v lednici jen 30 minut. Pak vyválíme, vykrájíme a upečeme v troubě vyhřáté na 170°C. Základy jsem si upekla cca 3 týdny předem. Stejně, jako u ořechovým koleček, i oválky jsem spojovala krémem cca týden dopředu. Krém připravíme následovně: 75g másla utřeme se 75g moučkového cukru, postupně přidáme lžíci švestkových povidel, 1/2 lžičky skořice a 1/2 lžíce rumu. Pokud by byl krém moc řídký, můžeme zahustit rozdrcenými piškotami. Ale já ho měla akorát, takže jsem nezahušťovala. Slepíme a zdobíme hořkou a bílou čokoládou dle vlastní fantazie.

Týden před svátky jsem nejprve slepovala a pak se vrhnula na nepečené cukroví. Opět část klasických a část nových. Tohle je ta klasika:

8. Vosí hnízda
150g másla, 150g moučkového cukru, 6 lžič rumu, 60g kakaa, 160g mletých piškotů. Utvoříme těsto, dáváme do formiček. Plníme krémem: 50g másla, 50g moučkového cukru, troška rumu. A samozřejmě piškoty na spodek.

9. Rumové kuličky
Den předem si namočíme 150g rozinek ve 2cl rumu. Rozinky i s rumem druhý den nasekáme a vypracujeme (nejlépe v robotu) s 200g mletých vlašských ořechů, 150g moučkového cukru, 150g strouhané čokolády, 50g mletých piškotů. Z těsta připravíme kuličky, které obalujeme v kakau, kokosu či mletých oříškách.

A tohle jsou noviny. Respektive už jsem je dělala třeba vloni nebo někdy předtím, ale zatím to ta ustálená domácí klasika není:

10. Kokosové kuličky (původně jsem dělala úplně jiné, z bílků, ale tohle mi přijde lepší - i chuťově)
2 vařené žloutky nastrouháme, přidáme 100g moukčového cukru, 40g másla, 8 lžic kokosu, 2 lžíce rumu. Pokud je těsto příliš řídké, přidáváme kokos. Vypracujeme kuličky, obalíme v kokosu.

11. Kávové kuličky
250g mletých vlašských ořechů, 150g moučkového cukru, 2 lžíce meruňkové marmelády, 1 lžíce silné černé kávy (vychlazené). Z ingredienci vypracujeme těsto a tvarujeme kuličky, které dáme do lednice ztuhnout cca na 1 hodinu. V horké vodní lázni rozehřejeme 150g bílé čokolády s lžící mleté kávy. V čokoládě kuličky namáčíme a pak necháme ztuhnout opět v lednici.

12. Tatrankové koule (vždycky jsem dělala dvoje pracny, klasické a tatrankové. Letos jsem ty tatrankové vynechala, když jsem našla tento recept)
3 tatranky umeleme, přidáme 100g měkkého másla, 125g moučkového cukru, 50g mletých vlašských ořechů, 1/2 lžíce kakaa, 1 a 1/2 lžíce rumu. Vypracujeme těsto a necháme uležet asi hodinu v lednici. Mně se ale udělalo špatně a den jsem musela ležet. Takže mi těsto odpočívalo v lednici dva dny a řekla bych, že pak bylo o dost lepší. Tvarujeme kuličky, které obalujeme v mlatých vlašských ořeších.

13. Perníkové špičky
100g perníku na strouhání, 50g mletých vlašských ořechů, 50g nadrobno nakrájeného sušeného ovoce, 50ml rumu, šťáva z půlky citronu, švestková povidla, 1/2 lžičky mleté skořice. Sušené ovoce naložíme do rumu a citronové šťávy na 24 hodin. Pak smícháme s ostatními ingrediencemi. Těch povidel tolik, aby se vám těsto hezky spojilo. Mně stačila lžíce. Tvarujeme špičky (podobné vánočním vonným františkům), které obalujeme ve strouhaném perníku (já si koupila perník o 125g. 100 jsem použila do těsta a těch 25g mi stačilo na obalování).

Takže letos 13 druhů cukroví. Od babičky ještě očekávám ořechové pusinky. Dostala jsem i krabičku od tchyně. Kromě klasického lineckého vyrábí i kokosky, plněné ořechy a další cukroví. Takže zase trošičku obměna.

Vánočku peče babička. Já jsem letos pekla různé chlebíčky a štoly. Nějaké recepty najdete v historii článků.

Dobrou chuť a šťastné a veselé Vánoce.




Komentáře