Třetí vánoční pečení

Tak copak se peklo tentokrát? Dvě klasiky a jedna novinka.
První cukroví je klasika nad klasiky a bez tohoto cukroví si ani Vánoce představit nedokážu. Je to linecké! Recept mám od babičky, ta jej má od svého otce, cukráře. Recept už tu je v předešlých letech, ale zopákneme si jej :-)

250g másla
375g hladké mouky
120g moučkového cukru
1 vejce
1 vanilkový cukr
citronová kůra

Z ingrediencí vypracujeme těsto, zabalíme do fólie a necháme jej do druhého dne odležet v ledničce. Druhý den vyválíme, vykrájíme a upečeme. Schováme do krabičky a zhruba dva dny před Štědrým dnem slepíme marmeládou dle vlastní chuti. V předešlých letech jsem i vrchní dílky zdobila čokoládou a ořechy. Jelikož podobné zdobení mají i ořechová kolečka v článku Druhé vánoční pečení, letos jsem udělala jen klasiku s vykrájenými prostředky. Někdo je cukruje, třeba moje babička, ale já ne.

Druhé cukroví byla vloni novinka, ale jelikož nám zachutnalo, upekla jsem i letos. Jsou to pistáciové cookies. Recept:

130g pistácií nesolených a vyloupaných zalijeme vařící vodou a zhruba po dvou až třech minutách slijte a rychle propláchněte studenou vodou. Oloupejte slupičku a dejte na plech vyložený pečicím papírem. Na 8 minut do rozpálené trouby na 180°C. Nechte zcela vychladnout a rozmixujte.
225g změklého másla vyšlehejte s 90g krupicového cukru do pěny. V jiné míse smíchejte 280g hladké mouky, dvě špetky soli a mleté pistácie. Promíchejte a spojte s máslovou pěnou. Vypracujte těsto, vytvarujte váleček o průměru 4cm a zabalte do folie. Dejte na noc do lednice. Pak nakrájejte ostrým nožem zhruba půl centimetrové plátky. Dejte na plech vyloženým pečicím papírem a v předehřáté troubě na 180°C pečte 10 minut.

Naprostá novinka letošních Vánoc je cukroví nazvané Matcha cookies. Ano, další sušenky, tentokrát se zeleným čajem Matcha. Trošku jsem se bála, aby výrazná chuť čaje neodradila mé strávníky. Po upečení jsme tedy s manželem ochutnali. A jsou výborné. Když si připravuji Matchu jako nápoj, manžel vždycky prská, že to smrdí, nechce ani ochutnat. Ale cookies mu chutnají a tak jsme ráda, že to nebude jen cukroví pro mě. Děti si na ochutnávku musí počkat. Řádně totiž cukroví schovávám a nechávám uležet. Každopádně recept na cukroví zde:

170g másla vyšleháme se špetkou soli a 130g moučkového cukru do pěny. Postupně zašleháme 2 žloutky. Ve vedlejší míse smícháme 240g hladké mouky, 15g prášku Matcha a spojíme s máslovou hmotou. Pak vmícháme 60g čoček z bílé čokolády. Stejně jako u pistáciových cookies, vypracujeme těsto, vytvarujeme váleček, zabalíme do fólie a necháme do druhého dne v lednici. Válečky vybalíme z fólie a obalíme ve velmi jemně mletém kokosu (30g), nakrájíme na 1cm silné plátky. Upečeme v předehřáté troubě na 175°C asi 15 minut. Okraje mají být zlatavé.

I tentokrát jsem nepekla jen cukroví, tento týden padla volba na Adventní mandlový chlebíček. Byl velmi dobrý a opět se podělím o recept:

220g mletých mandlí
250g čokoládové polevy
200g másla
4 vejce
100g cukru
1 vanilkový cukr
200g polohrubé mouky
1 prášek do pečiva

zdobení:
čokoládová poleva

Vymažeme si chlebíčkovou formu a vysypeme ji 20g mletých mandlí (já tento krok přeskočila, protože jsem si formu vyložila pečícím papírem a všechny mandle jsem umlela a přidala do těsta).
Troubu předehřejeme na 170°C. Máslo a čokoládovou polevu rozpustíme v horké lázni. Vejce ušleháme s cukry do pěny. Po kapkách přimixujeme čokoládové máslo. Mouku prosejeme s práškem do pečiva a přidáme do těsta i s mandlemi. Vše promícháme, těstem naplníme formu a pečeme zhruba 50 minut (zkoušíme špejí). Hotový a vychladlý chlebíček polijeme čokoládovou polevou.

Možná se zdá, že toho peču moc. Ale opět musím připomenout, že je nás 5. Takže jeden upečených chlebíček máme k snídani 1x. A zbyde taková patička, kterou si s manželem rozděláme k poobědovému kafíčku. A je po upečené dobrotě.

Samozřejmě uplynulý týden nebyl jen o pečení. Natrhali jste si v pondělí Barborky? Já bohužel ne, zapomněla jsem... Ale už jsem vdaná, tak mě to tolik netrápí. V úterý nás obdaroval Mikuláš. Ve středu měli děti ve školce besídku. Zúčastnili se jen 2 ze 3 dětí. Anetka padla s neštovicemi. Bohužel. Dominik s Aničkou byli za čerty. A byli úplně skvělí. Kamarádka Kristýna mě varovala, že taková školková besídka je děsnej doják. A byl! Zbytek týdne už byl poznamenaný nemocnou Anetkou. Museli jsme tedy zrušit ostatní akce, včetně Mikulášské u manžela v práci, kde jsem měla v plánu se sejít se svojí bývalou kolegyní Šárkou. Ve školce nám bylo doporučeno, že nemají chodit ani ti dva zdraví... Takže jsme doma a nejspíš až do nového roku budeme. Čekám totiž, že jakmile se vyléčí Anetka, začnou se opupínkovávat Anička s Domčou. V sobotu jsem si ale i přes domácí nemocnici vyhodila z kopýtka. S kamarádkami Zuzkou a Mílou jsme už měly naplánováno, že si vyjedeme na adventní trhy. A jelikož ve stejném termínu probíhal i Dyzajn Market - zima, zamířily jsme nejprve tam. Prostě úžasná akce šikovných lidiček. Shodly jsme se s holkama, že na tuto akci budeme společně chodit pravidelně. A i na to Náměstí Míru, za krásnými trhy, jsme si dojely.

Tento týden mám od pečení trošičku volněji. Vše, co jsem chtěla upéct, upečeno je. Od minulých let jsem tedy letos vynechala tatrankové pracny, cimpr campr,... Tento týden mě čeká Tvarohová štola, kterou jsem ještě nedělala a jsem na to moc zvědavá. A příští týden přijde na řadu nepečené cukroví.

Krásný adventní čas všem!

Komentáře