Druhé vánoční pečení

Minulý týden jsem opět nelenila a připravila do krabic na odležení několik druhů vánočního cukroví. Troje z nich už ode mě znáte. Americké cookies, Rohlíčky, Pracny. Ale recepty Vám opět připomenu.

Pracny - recept od mamky
125g hladké mouky, 70g másla, 70g cukru moučka, 70g mletých vlašských ořechů, 15g kakaa, 1 menší vajíčko.
Z ingrediencí připravíme těsto, které dáme do fólie. A do druhého dne necháme v lednici uležet. Těstem pak plníme formičky, které upečeme. Horké obalujeme v moučkovém cukru. Já tohle většinou nedělám, ale letos ano.

Rohlíčky - recept od mamky
150g hladké mouky, 20g moučkového cukru, 50g mletých vlašských ořechů, 100g másla, 1 žloutek, špetka citronové kůry.
Z ingrediencí vypracujeme těsto a opět necháme odležet do druhého dne v lednici. V den pečení vyndáme těsto a necháme ho trošku povolit, aby nám šly rohlíčky dobře tvarovat. Upečené opět můžeme obalit v moučkovém cukru. Jen pozor, jsou opravdu křehké. Takže jsem to letos vyřešila tak, že jsem je pocukrovala, jako buchty a bylo.

Americké cookies
250g másla vyšleháme s 1 vanilkovým cukrem a 250g hnědého cukru do pěny. Pak postupně zašleháme 2 vejce. V míse vedle smícháme 360g hladké mouky s 1 lžičkou prášku do pečiva a 1/4 lžičky jedlé sody a špetkou soli. Moučnou směs vmícháme k máslové pěně a opatrně promícháme. Nasekáme 300g hořké čokolády nahrubo a vmícháme do těsta. Lžičkou ukrajujeme těsto, rukou vytvarujeme kuličky a dáváme na plech s většími rozestupy. Pečeme v předehřáté troubě na 175°C.

Všechny recepty uvádím v plných dávkách. Já většinou peču poloviční. Jak už jsem totiž v předešlých letech psala, mám radši 20ks od 20 druhů, než 100ks od 1 druhu cukroví.

Kdo mě sleduje na Instagramu pod @jana.kuc vi, že fotky upečeného cukroví najdete právě tam. Jednu fotku cukroví, upečeného minulý týden tam ale nenajdete. To proto, že se pekla jen základní kolečka. Recept Vám už dám teď, fotku najdete až po slepení krémem a nazdobení čokoládou. A co jsem pekla? Cukroví, které jsem si moc oblíbila u své babičky. My jim říkáme Ořechová kolečka. Ale když jsem šmejdila v časopisech a hledala, jaké novinky letos upeču, všimla jsem si, že se recept dost podobá Išlským dortíkům.

Ořechová kolečka
280g polohrubé mouky, 180g másla, 200g moučkového cukru, 150g mletých vlašských ořechů, 1 žloutek, 5 lžic rumu.
Z ingrediencí vypracujeme těsto. Je dost podobné, jako děláme rohlíčky, jen s přidaným rumem. Těsto uložíme do lednice a necháme do druhého dne odležet. Pak rozválíme, vykrajujeme kolečka, která upečeme. Vychladlá uložíme do krabic a těsně před Vánocemi slepujeme kolečka pomocí krému.
Krém: vyšleháme 150g másla s troškou teplého mléka a přidáme oloupané, opražené a umleté lískové oříšky (bohužel, v babiččině receptu není poměr, všechno dělá takřka od oka). Slepená kolečka poléváme čokoládou: čokoláda na vaření, máslo, mléko. Necháme rozpustit ve vodní lázni, přelijeme slepená kolečka a zdobíme mandlemi, ořechy,...

Jak už jsem psala v článku První vánoční pečení, každý týden se snažím upéct i něco jinak vánočního, než jen cukroví. Minule to byl Biskupský chlebíček. Tentokrát to bylo mandlovo-čokoládový chlebíček. Recept zde:

200g másla, 100g oloupaných mandlí, 150g moučkového cukru, 1 vanilkový cukr, 4 vejce, 150g bílého jogurtu, 250g hladké mouky, 50g solamylu, 50g kakaa, 100g hořké čokolády.
Máslo ušleháme s cukry do pěny. Za stálého šlehání přišleháme žloutky a bílý jogurt. Ve vedlejší míse si ušleháme pevný sníh z bílků. Hmoty spojíme a nakonec zlehka vmícháme prosátou mouku se solamylem a kakaem. Vmícháme nasekanou čokoládu a celé mandle. Naplníme formu biskupského chlebíčku (buď vymazanou a vysypenou nebo vyloženou pečícím papírem) a upečeme při 150°C asi 50 minut. Vyklopený a vychladlý chlebíček potáhneme marcipánem.

Kromě pečení jsem se také vrhla na částečný úklid. Takže jsem umyla okna a nalepila do nich výzdobu, koupila jsem adventní věnec v našem květinářství a na dveře pověsila věnec od šikovné paní Zuzany, kterou jsem si našla na IG.

Našeho slavnostního rozsvícení vánočního stromu jsme se nezúčastnili kvůli počasí. Pršelo a děti byli krátce po viróze, kterou si přenášeli 14 dní. Včera jsme si to ale vynahradili, protože jsme se šli podívat na rozsvícení stromečku u tchýňat.
A já jsem se v sobotu zúčastnila skvělé akce, Mistrovství České republiky ve Slam Poetry. Byla to naprostá pecka a jsem ráda, že mě k této zábavě kamarádka Lucka přivedla.

Komentáře