Čtvrté vánoční (ne)pečení

Po dlouhém období s pečicí troubou přišlo na řadu období s mixérem a tvarování rukama... To nepečené cukroví mě prostě baví víc. Opět jsem jela nějaké osvědčené, jako třeba vosí hnízda nebo rumové kuličky. Ale i nějaké fungl nové recepty, například kávové kuličky nebo perníkové františky. Z minulých let oblíbené, ale letos nedělané cukroví je: domácí čokoláda, šuhajky (neboli košíčky s oříškovou či kokosovou náplní atd.). Ti, kdo by chtěl recepty na letos nedělané cukroví, nechť zalistuje na blogu na léta předešlá.

Vosí hnízda
Recept na vosí hnízda mám od své mamky. Recept už tu je v předešlých letech, ale opět uvádím i zde:
150g másla
150g moučkového cukru
6 lžic rumu (pokud děláte pro děti, vynechte jako já. Rum si užijete v rumových kuličkách)
60g kakaa
160g mletých piškotů
Vypracujeme těsto, kterým plníme typické formičky na vosí hnízda. Plníme krémem:
50g másla
50g moučkového cukru
trocha rumu
A uzavíráme piškotami.

Kokosové kuličky
Recept okoukaný z časopisu, ale u nás už zdomácněl. Nesmí na našem stole chybět. Recept zde:
V míse ušleháme 1 bílek s 80g moučkového cukru do hustého sněhu. Po částech přidáme 100g strouhaného kokosu, pak vmícháme 1 lžíci rozehřátého zchladlého másla a na závěr 40g rozehřáté bílé čokolády. Vše dobře promícháme. Pro alkoholiky - je možno přidat lžíci kokosového likéru ;) . Tvarujeme kuličky a obalujeme v kokosu.

Arašídové kuličky
O arašídových kuličkách mi povídala kamarádka Lucka, že byly opravdu chuťově výborné. Poslala mi recept. Při výrobě jsem ochutnala a jsou opravdu dobré. Je to letošní novinka a recept zde:
2 hrnky cukru
150g kondenzovaného mléka
1/2 hrnku másla
2 hrnky marshmallow (větší kousky pokrájet)
3/4 hrnku burákového másla
1/2 lžičky vanilky
V kastrolu smícháme máslo, cukr, kondenzované mléko a za stálého míchání zahříváme. Jakmile se směs začne zahřívat, stáhneme na střední plamen a vaříme 12 minut. Do směsi vmícháme marshmallow, burákové máslo a vanilku. Přendáme do mísy a necháme chladit. Směs musí být studená a tvarovatelná. Tvarujeme kuličky a dáme chladit do lednice.
3 hrnky pokrájené čokolády roztavíme s 2 lžícemi tuku. V čokoládě namáčíme kuličky. Necháme zaschnout.

Perníkové františky
Letošní novinka a velmi dobrá!
150g rumových perníčků rozemeleme a 3 lžíce dáme stranou. Umeleme i 50g vlašských ořechů. Dáme do mísy, přidáme 100g švestkových povidel, 3 lžíce rumu a lžičku skořice.
Promícháme, tvarujeme špičky (tvary vonných františků) a obalujeme ve zbylém perníku.

Fíkové lanýžky
O sušené fíky naše děti moc nestojí, na rozdíl od datlí. A jelikož jsem tu jedno balení fíků měla, hledala jsem pro něj uplatnění. Našla jsem si recept a musela ho vyzkoušet. Po ochutnávce jsem byla nadšená, snad budou chutnat všem. Ano, opět všechno cukroví schovávám a na stůl se dostane až na Štědrý den.
150g fíků
50g perníku na strouhání
100g vlašských ořechů
80g moučkového cukru
5 lžic rumu
1/2 lžičky skořice
1 lžíce citronové šťávy
Fíky a ořechy umeleme, perník nastrouháme. Dáme do mísy, přidáme ostatní ingredience a tvoříme lanýžky. Pokud se budou hodně lepit, pomozte si moučkovým cukrem. Hotové lanýžky dejte na pocukrovaný tác a dejte do lednice ztuhnout. Lanýžky namáčejte či jen polévejte čokoládovou polevou.

Kuličky Piňa colada
Další letošní novinka. Osvěžující a netypická vánoční chuť. Přesto velmi dobrá.
90g mletých piškotů
30g změklého másla
45g smetany ke šlehání
75g moučkového cukru
100g kokosu
70g rozmixovaného ananasu
1 lžíce rumu
45g strouhané bílé čokolády
Ze všech ingrediencí vypracujeme těsto a tvarujeme kuličky. Opět je necháme v lednici ztuhnout, pak je namáčíme do bílé čokoládové polevy a obalujeme v kokosu.

Kávové kuličky
Další novinka. Ovšem taková pecka, že zatím to vypadá na vážného adepta do sekce "zdomácnělé"... Uvádím plný recept, i když jsem dělala jen poloviční dávku. Po ochutnání docela lituju, že jsem nešla do plné dávky.
250g nastrouhaných vlašských ořechů
150g moučkového cukru
2 lžíce meruňkové marmelády
1 lžíce silné černé kávy, která je již studená
Uděláme vše, jako v předešlých receptech. Vypracujeme těsto, vytvarujeme kuličky a dáme chladit do lednice.
150g bílé čokoládové polevy
1 lžíce mleté kávy
Polevu rozehřejeme v horké vodní lázni a smícháme s kávou. Ve směsi obalujeme kuličky.

Kuličky z ovesných vloček
Původně mělo dojít na dva jiné recepty. Ale už se mi nechtělo louskat ořechy a tak jsem narychlo hledala, co místo toho bez ořechů. Nakonec ze dvou jsem hledala jen jeden. Do oka mi padly kuličky z ovesných vloček. Něco jiného, ale dobrého. Zkuste.
120g ovesných vloček umeleme a smícháme s lžící rozdrcených piškotů. Opražíme na suché pánvi a necháme zchladnout. Poté vmícháme lžičku citronové šťávy a lžičku citronové kůry, 3 lžíce sladkého kondenzovaného mléka, 1 vanilkový cukru. Vše důkladně promícháme a tvoříme kuličky. Hned obalujeme v kakau.

Rumové kuličky
Klasika s receptem od mojí babičky. Tohle na našem vánočním stole prostě nesmí chybět.
150g rozinek namočíme na 24 hodin do 2cl rumu. Druhý den slijeme, dáme do mixéru. Přidáme 200g vlašských ořechů, 150g moučkového cukru, 150g mléčné čokolády, 50g piškotů. Vše rozmixujeme a tvarujeme kuličky. Obalujeme v kakau nebo kokosu.

Zítra ještě slepím linecké a ořechová kolečka. A 17 druhů cukroví bude za mnou.

Přeji Vám dobrou chuť, pokud se necháte inspirovat mými recepty.

Bohužel, předvánoční aktivity jsou u nás poznamenány neštovicemi, které mají už všechny děti. Po všech chlebíčcích a štolách jsem tentokrát pro "velké" pečení zvolila jablečný závin. Už se na něj zítra ke snídani velmi těšíme.

Komentáře