První vánoční pečení

Rok se s rokem sešel a je tu opět čas vánočních příprav. Letos nám to vychází tak, že čtvrtá adventní neděle bude na Štědrý den. Perníčky se musí péct 4 týdny předem, aby se pořádně uležely a změkly. Letos jsme o ten jeden týden tak trošičku ochuzeni, proto jsem začala péct už tento víkend. A jak už bylo zmíněno, perníčky byly první na řadě. Ano, recept už tu mám, ale proč si jej nepřipomenout.

Perníčky
250g hladké mouky
85g moučkového cukru
85g medu
1 menší vejce
10g kakaa
špetka prášku do pečiva
větší špetka prášku do perníku
65g másla
směs koření (dle chuti, letos jsem zvolila přímo mix koření na perníčky)
Z ingrediencí vypracujeme těsto, zabalíme do fólie a necháme do druhého dne uležet. Poté vyvalujeme, vykrajujeme a pečeme. Kdo má trpělivost a je šikovný, může zdobit pomocí polevy z bílků a moučkového cukru. Skladujeme v krabičce vyložené alobalem s kouskem jablíčka. Jablíčko měníme, aby nám to nechytalo plíseň. Ale díky jablíčku budou perníčky krásně měkké a i jablíčkem ovoněné.

Vloni jsem prvně pekla biskupský chlebíček. U dětí zase až takový úspěch neměl, ale mně a manželovi moc chutnal. Před pár dny mě děti požádali, zda by mohli ochutnat rozinky (které doteď nejedli). Moc jim chutnaly a tak jsem se rozhodla, že biskupský chlebíček upeču znovu. A vůbec, proč nezkusit i jiné pečení, než jen cukroví. Takže každý týden bude patřit jiné dobrotě. Tentokrát tedy "biskupáku".

Biskupský chlebíček
3 vejce pokojové teploty
180g krupicového cukru
240g polohrubé mouky
1/8l mléka
1 lžíce rozpuštěného másla
1 prášek do pečiva
hrst rozinek
rum
hrst kandovaného ovoce
hrst nasekaných oříšků (já volila lískové oříšky)
špetka soli
čokoládová poleva a cukrářské zdobení
Den před pečením naložíme hrst rozinek do rumu. Žloutky s cukrem vyšleháme do pěny. Vmícháme mouku smíchanou s práškem do pečiva. Zvlášť si vyšleháme bílky se špetkou soli na tuhý sníh a vmícháme ke žloutkovému základu. Přidáme zbytek ingrediencí. Připravíme si formu na biskupský chlebíček, vymažeme a vysypeme. Já jsem tu svojí formu vyložila pečícím papírem a bylo. Vlijeme těsto, pečeme v troubě vyhřáté na 180°C asi 30 minut. Vyklopíme, necháme vychladnout. Polevu připravíme dle návodu a přelijeme biskupský chlebíček. Zdobíme dle vlastní fantazie.

Do výzdoby jsem se ještě nepustila. Stále tu mám podzimní. Ale během týdne převléknu do zimně/vánoční.

Ačkoliv advent začíná až za týden, výzdoba v ulicích už je ve většině měst. U nás už je dokonce rozsvícení i velký vánoční strom. Bohužel jsme se jeho slavnostního rozsvícení nezúčastnili, protože pršelo a nechtěla jsem, aby mi děti opět nastydli. Je to sotva týden, co jsme se dostali z virózy, která u nás kolovala 14 dní.

Svoje pracovní nasazení u firmy na letišti jsem vzdala. Nebyla to práce dle mých snů a to denní dojíždění 70km je se zvládáním školky dosti náročné. Budu si tedy hledat něco jiného (vzhledem k tomu,jak to šlo hladce teď, nemám obavu, že to teď půjde jinak). A tak tedy pečení a příprava vánočních svátků bude i letos v klidu a pohodě domova.

Komentáře