Druhá adventní neděle

Krásnou druhou adventní neděli všem! Dnes zapalujeme druhou svíčku na adventním věnci. Víte, že tradice adventního věnce byla založena až v 19. století? Na to, že jsou Vánoce křesťanský svátek a křesťanství je opravdu staré náboženství, má věnec docela krátkou historii. Původně měl 19 malých červených svíček pro všední dny a 4 bílé velké pro neděle. První adventní neděli by se měla rozsvítit fialová svíčka, která symbolizuje svíci proroků. Na druhou adventní neděli by se opět měla rozsvítit fialová svíčka, která se označuje jako Betlémská a měla by symbolizovat lásku. Třetí neděle patří růžové svíčce, tedy svíčce radostné či pastýřské. A konečně čtvrtá, opět fialová, která představuje pokoj a mír a nazývá se andělská. V dnešní době se na barvy tolik nehraje. Možná je to i tím, že klasický křesťanský svátek slaví tolik nevěřících lidí. V obchodech lze koupit nepřeberné množství barev a i domácí tvorba vybízí k různým barevným variantám. My máme letos bílé svíčky.


Tento týden jsem se docela dost věnovala pečení cukroví. Doufala jsem, že už letos zapojím děti, ale vůbec je to nezajímá. Chviličku koukají, jak se patlám v těstě a pak si jdou radši hrát. Vloni jsem pekla, když jsem měla doma manžela, aby je pohlídal. Letos už si dají říct a vědí, že trouba je horká a že na ni nemají sahat. Jak jsou tři, tak si vystačí s hraním sami a já se můžu věnovat pečení. Jaké druhy jsem tento týden zvládla? Tady je máte. I s recepty.

Pracny
Naše obvyklé a oblíbené cukroví. Recept mám od mamky.

125g hladké mouky
70g másla
70g moučkového cukru
70g mletých vlašských ořechů
15g kakaa
1 malé vejce

Je to poloviční dávka. Těsto nechte přes noc uležet v lednici a druhý den plňte formičky. Upečené vyklopit, opatrně, ať si nepřipálíte prsty. Kdo chce, může obalit v moučkovém cukru. Já to u pracen vynechávám.





Tatrankové pracny
Recept přinesla mamka od své bývalé kolegyně. Nepeču je každý rok, ale jsou moc dobré.

2 namleté tatranky
50g kokosu
125g omegy
150g polohrubé mouky
50g moučkového cukru
1 vejce
špetka prášku do pečiva

S tím plněním formiček si dávejte pozor, neplňte je po okraj. I ta špetka prášku do pečiva udělá své a těsto rádo z formiček vybíhá. Opět uvádím poloviční dávku. Nevím o tom, že by se tyto pracny obalovaly v moučkovém cukru. U receptu od kolegyně to není a já to ani nedělám. Po vypracování těsta jej dáme opět chladit, do druhého dne.






Americké cookies
Recept je z časopisu, ale již léty prověřený, takže se jej nebojte. Tentokrát je to rozpis na celou dávku.

250g změklého másla
250g hnědého cukru
1 vanilkový cukr
špetka soli
2 vejce
360g hladké mouky
1 zarovnaná lžička prášku do pečiva
1/4 lžičky jedlé sody
300g nahrubo nasekané hořké čokolády

Máslo vyšleháme s cukry na pěnu. Pak postupně přišleháváme vejce a nakonec mouku, kterou jsme smíchali zvlášť s prdopečem a sodou. Vše opatrně spojíme, promícháme a přidáme naseknou čokoládu. Opět propracujeme. Z těsta děláme v ruce kuličky, které zploštíme, klademe na plech vyloženým pečícím papírem. Pečeme na 175°C zhruba 10-15 minut. Záleží na troubě, kterou používáte.





Pistáciové sušenky
Moje první letošní novinka. Doufám, že jsou dobré a neuvádím vám nějakou pitomost. Docela dobře se mi těsto zpracovávalo, i když počáteční práce s oříšky je docela vopruz. Kdo nesmí vejce je to ideální varianta cukroví. Recept mám z časopisu. A ještě jeden poznatek díky tomuto receptu. Pistácií je tam dost, přesto těsto není až tolik zelené. Nechci vědět, kolik barviva se přidává do výrobků s pistáciemi.

130g pistácií, vyloupaných a nesolených
280g hladké mouky
2 špetky soli
90g krupicového cukru
225g změklého másla

Pistácie spaříme horkou vodou a oloupeme z nich slupku. Poté je dáme na plech a pečeme cca 8 minut na 180°C, aby vyschly. Když oříšky vychladnou, nameleme je nahrubo, část odebereme a zbytek nameleme najemno. V míse vymícháme cukr s máslem na světlý krém, do kterého postupně přidáváme mouku a pistácie. Utvoříme váleček o průměru 4 cm, zabalíme do fólie a dáme na půl hodiny ztuhnout do ledničky. Nožem pak nakrájíme asi 5mm silné plátky, které dáme na plech vyložený pečícím papírem. Pečeme 10 minut na 180°C.






Rozinkové zvonečky
Tento recept nepeču každý rok, protože se u něj dokážu dost rozčilovat. Letos jsem tyto zvonečky pekla asi po 4 letech a vím, že je další 4 roky péct nebudu. Ale náročnost a trpělivost vám zaručeně přinese dobrotu, do vašich bříšek. Recept mám z časopisu.

Těsto:
250g hladké mouky
80g moučkového cukru
120g másla
80g rozinek, které propláchneme pod tekoucí vodou
30g mletých vlašských ořechů
2 žloutky

Z výše uvedených ingrediencí vypracujeme těsto, které ihned vyválíme a vykrájíme zvonečky. Pozor! Jde to opravdu těžce, protože ty rozinky v kuse, vám budou s těstem dělat neplechu. Hodně se s tím vztekám. Připravené zvonky upečte v troubě, vyhřáté na 180°C. Je to linecké s rozinkami navíc. Takže je i velmi křehké.

Mandlová hmota:
100g oloupaných a namletých mandlí
120g moučkového cukru
1 lžíce rumu
1 lžíce citronového sirupu

Opět vypracujeme mandlové těstíčko, takový marcipán. Hned jej vyválíme, na moučkovým cukrem vysypaném válu a vykrajujeme ty samé zvonečky.

Mezi dva upečené zvonky vložíme zvonky z mandlové hmoty, které jsme potřeli z obou stran vodou. Opatrně přitiskneme k sobě. Ta voda je k sobě "přilepí". Ale opravdu opatrně. Je to křehké, díky rozinkám hrbolaté.

Poleva:
100g moučkového cukru
2 lžíce vlažné vody
1 lžíce citronové šťávy
potravinářské barvivo

V misce třeme uvedené ingredience, dokud nevznikne hladká a hustá poleva. Tou pak přeléváme zvonky, zdobíme mandlemi či jiným zdobením.
V původním receptu bylo žluté barvivo. Což je logické, vzhledem k použitému citronovému sirupu a šťávě. Ale já měla doma jen oranžové, tak jsem použila to.
Hodně trpělivosti!!








Rohlíčky
Taková ta vánoční klasika. Vzhledem k tomu, že je nerada peču, pokaždé se mi dost rozpadají, nepeču je každý rok. Když na ně mám chuť, zajdu k našim. Peču je podle mamky receptu, takže je to stejná chuť. A výborná.

150g hladké mouky
20g moučkového cukru
50g vlašských ořechů
100g másla
1 žloutek
citronová kůra
 + moučkový cukr na obalení

Vypracujeme těsto, které necháme přes noc odpočívat v lednici. Pak tvarujeme rohlíčky, které upečeme a pak obalíme v moučkovém cukru.







Cimpr campr
Je to recept, který jsem získala vloni od kamarádky Martiny. Pokud vás nebaví tvarovat rohlíčky, tak jako mě, tohle je docela zajímavá náhradní varianta. A jelikož nám vloni chutnalo, peču i letos.

280g hladké mouky
50g nasekaných lískových oříšků
50g kandovaného ovoce
230g másla
30g moučkového cukru
 + moučkový cukr na obalení

Ingredience zpracujeme na těsto, které vyválíme na váleček tlustý +/- 2-3cm. Nakrájíme na špalíčky a pečeme na 180°C dorůžova. Ještě horké obalujeme v moučkovém cukru. Jednoduché, rychlé a dobré.






Máte pocit, že toho peču hodně? Jak se to vezme. Právě proto, že většinu druhů peču v polovičních dávkách, bývá těch kousků zhruba 20 až 30. Takže ne moc, pro pětičlennou rodinu. A radši napeču 20 druhů po 20 kusech, než 4 druhy po 100ks.

Minulý týden ale nebyl jen o pečení. V pondělí jsem byla s dětmi u kamarádky Kristýny na návštěvě. Ve čtvrtek jsem si dala s kamarádkou Zdeňkou kafčo, v rámci její pracovní pauzy. A dostala jsem od ní nádherné kapsáře a hračkotašku. Je to tak šikovný človíček. Doporučuji si ji najít na Fleru, pod AE Style. V pátek jsme byli s dětmi a mými rodiči na slavnostním rozsvícení vánočního stromku u nás v Horoměřicích. Akce začala v 17, kdy po proslovu rozsvítili stromek. Pak zpívali děti ze základní školy koledy. Kdo chtěl, mohl ochutnat cukroví, které děti napekly. K dispozici byl zdarma i čaj či svařák. Na místě se daly koupit i nějaké výrobky dětí a takové ty svítící blbosti - meče, rohy,... A v 18 celou akci ukončil velký ohňostroj. Musím místní pořadatele pochválit, opravdu se jim povedl.
A v sobotu jsem se dočkala nedočkatelného. Všechny tři děti mi odjeli na víkend k babičce a dědovi. Původně měly jet jen holky, ale babičce se toho našeho kloučka zželelo a děda se pro něj vrátil. Chyběla jim totiž třetí sedačka do auta. Pro Domču to byla premiéra. Noc bez rodičů. A jak si myslíte, že prožila mamka svůj víkend pro sebe? Manžel v práci oba dva dny. Jen co děti vystrčily paty z baráku, utíkala jsem do místní samoobsluhy. Pak jsem si doma popovídala s Mikulášem. Oběd jsem vyřešila objednávkou pizzy z místní Pizza Continent. Dovážka až domů, to chceš. Pak jsem si dlouho povídala s Ježíškem. To jsou takové ty činnosti, při kterých nechcete, aby vás děti nachytali. Takže jsem byla ráda, že jsem doma sama a mám na to klid. Pak jsem připravila mamce nějaké oblečení po Domčovi, jela za kamarádkou, která má malého chlapečka. Připravila těsta na cimpr campr a na rohlíčky. A vylepšila náš byteček o další vánoční dekorace. Svítící hvězdu do okna a takové to andělské zvonění. Večer patřil mému oblíbenému StarDance. Těšila jsem se, jak si v neděli přispím. A prd. Byla jsem vzhůru po půl osmou. Takže jako klasicky s dětmi. Hned ráno jsem se vrhla na přípravu a pečení biskupského chlebíčku, upekla jsem ty rohlíčky a cimpr campr. Pak nějaký úklid, přelakování nehtů, článek na blog. A honem na autobus. Naproti manželovi a hurá pro děti. Víkend pro sebe, který utekl, ani nevím jak. Přikládám pár fotek z minulého týdne.












Co si budeme vykládat, klasickou vánočku neumím. Nikdy jsem jí nedělala. A ani jsem nemusela. Naše babička dělá tak výbornou, že ji připravuje pro každého člena v rodině. Takže i letos máme slíbenou tu pro nás. Jelikož jsem ale i já chtěla přispět něčím typickým, vánočním, rozhodla jsem se letos upéct svůj první biskupský chlebíček. Tady máte recept a pár fotografií.

Hrst rozinek namočíme přes noc do 100ml rumu. 3 žloutky pokojové teploty vyšleháme se 180g krupicového cukru na hustou pěnu. Do vaječné směsi přisypáváme po částech 240g polohrubé mouky smíchanou s 1 práškem do pečiva. Z odstavených 3 bílků pokojové teploty + špetkou soli, ušleháme tuhý sníh a vmícháme s 1 lžící rozpuštěného másla do připravené žloutkové směsi. Dále přidáme 1/8l mléka, hrst vlašských ořechů, okapané rozinky, hrst kandovaného ovoce. Vše promícháme a těsto vlijeme do vymazané a strouhankou vysypané formy. Já jsem si formu vyložila pečícím papírem, takže jsem nic nevymazávala. Pečeme na 180°C. V receptu, z časopisu, je psaná délka pečení 30 minut. Ale po takové době jsme měla těsto stále tekuté. Ta doba byla spíš 45 minut. Záleží na vaší troubě. Zkoušejte to na špejli a uvidíte. Vyklopený a vychladlý chlebíček polejeme rozehřátým balíčkem čokoládové polevy a ozdobíme cukrářským zdobením. Přiznám se, že mi ve výbavě kuchyně chybí taková ta mřížka, na které se dá zdobit či kde pečivo chladne. Abych nebyla upatlaná od čokolády celá, obložila jsem tác a tři hrnky dnem vzhůru alobalem. Na ty hrnky položila chlebíček a polila a ozdobila. No jo, nějak jsem si pomoct musela. Ale vyšlo to dobře.






Nezapomeňte, že je dnes sv. Barbory, takže by to do vázy nějaké ty "barborky" chtělo.

Tak zase za týden.

Komentáře

  1. Jani super, obdivuju Tě, jak to všechno stíháš a ještě jsi tak pozitivní, to je super!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Yirinko, děkuji za chválu. Ono ne vždy je to tak pozitivní. Věřím, že hodně prospěl ten víkend o samotě :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat