Velikonoce

A jsem zpět! A to hned po Velikonocích. Takže mám hned spoustu nových nápadů. Ale hezky po pořádku.

Jaké byli Vaše Velikonoce? Jak je slavíte? Dodržujete nějaké tradice? Velikonoce vlastně nejsou jen o velikonočním pondělí, kdy se šupou ženy a dívky. Není to jen o barvení vajíček. Velikonocům předchází dlouhé období půstu začínající na Popeleční středu. A důležitý je i tzv. Pašijový týden. Od Květné neděle až právě po Velikonoční pondělí.
U nás dodržujeme jen takové to klasické, běžné. Barvení vajíček, šupání nás. Moje babička peče beránka či mazanec. Tchýně dělá výbornou nádivku neboli hlavičku, z kopřiv. A u tchýně také nesmí chybět klasické jehněčí. To jsem snad prvně jedla až u ní. Ne, že by to byla nějaká vyhledávaná chuť během roku, ale o Velikonocích si jehněčí ráda dopřeji.
U nás v rodině si táta nebo děda pomlázku vždycky kupovali. Můj muž, jak už jsem tu několikrát psala, je naprosto proti všemu slavení, svátkům,... Takže dokud nebyli děti, Velikonocům se moc pozornosti nevěnovalo. Většinou jsme i byli v práci. To víte, příplatek za svátek se hodí vždycky. Můj tchán dělá nádherné pamihody. Letos upletl nejen manželovi, ale poprvé i Domčovi. Vidět toho našeho lumpíka, jak drží pomlázku a lítá s ní po bytě, bylo fakt dojemné. Vyšupal mámu, obě sestry i babičku.

Vajíčka jsem letos barvila na Velký pátek. Sice se o Velká pátek nemá nic dělat, ale jelikož byla zrušena procházka s kamarádkou a dětmi, vrhla jsem se na barvení. Nějak jsem si věřila, že tu barvy mám. Obtisky jsem koupila nové. Kupodivu v květinářství. Byla jsem si tam pro nějakou tu květinovou dekoraci a paní tam prodávala i obtisky. Barvy taky, ale to jsem si říkala, že kupovat nemusím... No, na Velký pátek, nově státní svátek, jsem tedy zjistila, že mám jen jednu barvu, oranžovou. Obchody zavřené. Psala jsem mojí mamce. Ona mi přinesla na výběr gelové barvy, které měla koupené z loňska. Vybrala jsem si modrou, že teda budeme mít dvě barvy.
Umyla jsem vajíčka v jaru, abych je odmastila. Dala jsem je věřit se špetkou soli, aby mi nepopraskala a následně je jen lehce osušila. Vajíčka, která jsem obarvovala v oranžové barvě jsem pokapala voskem. Barvu připravila s octem, dle návodu. Docela se barva chytla hezky. Jakmile barva zaschla, oškrábala jsem vosk a zbyla pod ním jen krásná bílá místa. Gelovou barvu jsem zkoušela prvně. Postupovala jsem dle návodu. Ale už jsem neměla igelitové rukavice, takže jsem použila obyčejný igelitový pytlík. Trošku barvy jsem na něj nanesla a vajíčko v barvě "opatlala". No, tak hezká, jako ta oranžová už nebyla. Nevím, jestli to bylo mojí nešikovností nebo prvním zkoušením gelových barev. Každopádně abych je nějak "ozdobila", dala jsem na ně obtisky. Obarvená a připravená vajíčka jsem dala na talíř a přidala pár velikonočních ozdob.












Večer přišel manžel z práce. Řekl, že je to hezký, co jsem vytvořila, ale že mu připadá, že je těch vajíček málo... No, to teda potěší. Bílá sobota sice státní svátek není, ale manžel byl dohodnutý se švagrem a s kamarádem, že pojedou spravovat švagrovo auto. Takže jsem tu opět zůstala sama. Vzpomněla jsem si, že bych měla mít doma pár klasických potravinářských barev. Vždyť jaký je rozdíl mezi potravinářskou barvou na barvení vajíček a potravinářskou barvou klasickou? No, nedalo mi to. Uvařila jsem další vajíčka a vybrala si červenou, fialovou, zelenou a hnědou. Opět jsem půlku vajíček připravila s voskem a půlku nechala bez vosku, pro obtisky. A výsledek můžete vidět na fotkách...







Ta hnědá barva spíš chytla odstín tmavě fialové. Ale kdo pozná, že to měla být hnědá, že?

Vajíčka měla úspěch. Pár se jich i rozdalo. Zbytek půjde do pomazánky... :) Když jsem byla malá, obarvovala babička vajíčka v cibulových slupkách. Dala na vajíčko lísteček (my říkávaly lupínek), který předtím natrhala. Vajíčko zavázala do síťky nebo starých roztrhaných punčoch. Povařila slupky a pak do nich přidala i připravená vajíčka. Samozřejmě se lupínky krásně obtiskly. Pokud mě to nadšení a elán vydrží i příští rok, chtěla bych to taky zkusit...
Správně se vajíčka mají potírat špekem, aby se leskla. Ale to já vynechávám. Aby všechno nebylo umaštěné. Zvlášť, když tu mám tři malé děti...

Komentáře

  1. Po Velikonocich jsem zhodnotila, ze jsem v kuchyni stravila snad vic casu nez o Vanoce :-) letos jsem se proste hecla, ze si vse uvarim a upecu sama - no mazanec vyborny, nadivka taky a nas beranek vetrelecek vlastne take, tak muzu byt s vysledkem spokojena ;-) a obarvovani jsem po x letech sice zkusila v barvach, ale ty cibulove mam stejne tak nejak radsi - maji proste sve kouzlo ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi vůbec velký aktivec. Takže mě nepřekvapuje, co jsi všechno navařila, napekla... ;)

      Vymazat

Okomentovat