Silvestr a Nový rok + silvestrovské pohoštění

Vítejte v novém roce 2016 na mém blogu. Jak jste strávili Silvestr? Doma v kruhu rodiny? S přáteli na párty? Nebo neslavíte? Můj táta i manžel říká, že na Silvestra umí chlastat každý amatér, že si nalít můžou kdykoliv během roku. Něco na tom je.
Prvního Silvestra mimo domov jsem slavila až s bývalým přítelem Pavlem. Když jsem ještě chodila do práce, chtěla jsem mít volné Vánoce. Hlavně tedy 24. Většinou jsem chodila na směny až 26. Díky volným Vánocům jsem chodívala jak na Silvestr, tak na Nový rok do práce. Tudíž žádné velké oslavy se nekonaly. Jednou jsme na Nový rok sloužila dokonce od 5 od rána, takže jsem vstávala ve 4.
Od té doby, co jsem doma s dětmi, Silvestr neprožíváme vůbec. Manžel slouží, já mám běžný klasický den kolem dětí. A v noci se bojíme, aby nám ohňostroje spící děti nevzbudily. Já chápu, že ohňostroj k Silvestru a Novému roku patří, ale na druhou stranu mě děsně štve. Nejsem jeho příznivcem a naštěstí ani nikdo z mé rodiny. Nejen, kvůli dětem. Ale i kvůli našim psím kamarádům. Kupodivu našim kočkám to nikdy nevadilo. Ale psi, ať už naše Eliška, dřív Čertík nebo teď Beník, klepou se jak sulc, nechtějí se chodit vyvenčit. Bojí se moc. Na ohňostroji, který pořádá Praha na Nový rok jsem taky párkrát byla. Ještě s Pavlem. Pak už ne. Ale myslím, že příští rok, to už bude dvojčatům přes tři roky, bychom to s nimi mohli zkusit absolvovat. Letos zažily holky ohňostroj u nás v Horoměřicích, když se slavnostně rozsvěcel adventní strom a hrozně se jim to líbilo.
K Silvestru patří tradičně i nějaké to pohoštění. U nás doma jsme velcí milovníci chlebíčků nikdy nebyli. Takže jsme se spokojili s kanapkami (hezky česky řečeno - jednohubkami). Pamatuju si, že děda si rád pochutnával na ovaru s křenem. Já jsme se vždycky snažila, aby naše silvestrovské pohoštění bylo i o zelenině. Během vánočních svátků je člověk přejedený různými sladkostmi. A tak si člověk rád pochutná na něčem jiném. Vloni jsme měla větší pohoštění.


Letos jsem pohoštění přidala na stůl k cukroví, tak to vypadalo, že je toho hodně. Ale zdání klame.


A co to všechno je?

Guacamole + nachos
Slané tyčinky z listového těsta sypané solí, pepřem, mletým kmínem a červenou paprikou





Slané krekry + hermelín + treska á la losos + černá oliva



Domácí vyuzená klobása od tchána



Zelenina (paprika + mrkev + okurka) s nivovým dipem





Jednohubky mozzarella + cherry rajče + bazalka
Jednohubky tvrdý sýr + kompotovaný ananas





Kupovaný party mix (slané tyčinky, krekry apod.)

Domácí česnekovo-bylinkové sušenky





A jak už jsme psala, bylo to všechno umístěno na stůl, kde bylo ještě pohoštění vánoční, tedy hlavně cukroví. A pak spousta mističek se sušeným ovocem, oříšky apod.

Všechno je strašně jednoduché na přípravu. Nejdéle asi trvají ty česnekovo-bylinkové sušenky. Recept na ně už jsem na blogu uváděla, ale jak se říká, opakování je matka moudrosti.

Recept na česnekovo-bylinkové sušenky:
200g hladké mouky
100g másla
1 žloutek
2 lžíce pomazánkového másla
2 stroužky česneku (utřeného, já používám takové to propasírovací zařízení)
1 lžíce čerstvých bylinek (dle chuti strávníků. Vyzkoušeno je oregano, bazalka, tymián)
sůl

Z ingrediencí vypracujeme těsto, které necháme v potravinářské folii asi 30 minut odpočívat v lednici. Na pomoučeném válu vyválíme z těsta placku. Vykrajujeme z něj tvary dle libosti, já letos použila hříbek a notu. Pečeme v předehřáté troubě na 180°C cca 5-10 minut (podle druhu trouby).

A kdo by měl zájem, uvádím recept na nivový dip:
100g nivy
200g husté zakysané smetany
100g smetanového sýru
1 malá cibule
2 lžíce majonézy
sůl a pepř

Všechny ingredience dáte do mixéru a mixujete dohladka.

A jak vypadal náš letošní Silvestr?
Ráno šel manžel do práce. Snídal Dominik, snídaly holky. Dopoledne jsem si zadělala na česnekovo-bylinkové sušenky. Dala jsem si vařit maso pro děti k obědu. Dominik dostal svačinu a běžela jsem vyvenčit Elišku a s odpadkovým košem. Když jsem chtěla začít pracovat na sušenkách, přišla moje teta s dárky pro děti od Ježíška (Vánoce opravdu asi na 4x). Taky přišli naši, protože se s tetou (tátovou sestrou) dlouho neviděli. Já během jejich setkání pekla sušenky. Odešli těsně před polednem a tak jsem šla rovnou Dominikovi hřát oběd. Najedl se a usnul. Holkám sem dodělala omáčku, byla rajská. A uvařila k nim těstoviny. Snědly velký talíř a i holky po obědě usnuly. To je v poslední době docela rarita. Já se taky naobědvala, vyvenčila Elišku. A pak nastal asi hodinový klid, než se to zase všechno vzbudilo. Nastala příprava zbytku pohoštění, opět svačina Dominika a venčení Elišky. Holkám jsem ani svačinu nedávala, protože u mě pořád něco uždibovaly. Asi kolem 17 jsme šli k našim. Přišli k nim i sestra se švagrem a nakonec i můj muž. Na večeři, kolem 19 už jsme se ale vraceli domu. Všechno ulehlo a spalo. Včetně našeho taťky. Jakš takš jsme vydrželi do půlnoci. Ťukli jsme si nalitým červeným vínem a šlo se spát. Manžel ráno opět vstával do práce. Jak už jsem psala, petardy a rachejtle děti nevzbudily, tak jsem byla ráda.

Na Nový rok by se měla jíst čočka, aby byly peníze. To jsme dodrželi. Mamka vařila a byla výborná.
Na Nový rok by se neměla jíst drůbež, aby neuletělo štěstí. To jsme dodrželi.
Na Nový rok by nemělo viset vyprané prádlo, protože se říká, že to přináší do rodiny smrt. Sušák na prádlo už od 23. 12, kdy jsem ozdobila stromeček, stávkuje, takže to jsme taky dodrželi.
Jak na Nový rok, tak po celý rok. Manžel v práci, dvojčata u babiček. Uvidíme, jak to bude po celý rok...

Na Nový rok byly holky dopoledne chvilku u našich. Po obědě si pro dvojčata přijeli tchýňáci a jsou u nich na celý víkend. Doma máme jen Domču a je to veliká pohodička. Dneska se mi navíc splnilo tajné přání, ohledně setkání se s kamarádkami. Tak jsem moc ráda. Manžel je opět v práci. Jak na Nový rok, tak po celý rok...

Dali jste si nějaké předsevzetí? Já ne. Znám se. Nemám pevnou vůli. I když bych jí moc potřebovala. Moje další tajné přání je shodit nějaké to kilo po dětech. Ale ta vůle, to je problém... No, uvidíme.

Komentáře