Vánoční cukroví - Linecké

Původně jsem linecké pekla podle receptu mojí mamky. Ale děsně se mi lepilo a neměla jsem na to nervy... Po nějaké době jsem zkusila recept mojí babičky... Ne, že by se těsto nelepilo, ale už to nebylo tak strašné. Babiččin tatínek byl cukrář.


Recept:
250g másla
375g hladké mouky
120g moučkového cukru
1 vejce
1 vanilkový cukr
citronová kůra

Já jsem ale pekla z poloviční dávky. Vejce nepůlím, použiji menší. Proč všechno peču z polovičních dávek? Protože mám raději 20 druhů, v počtu 30ks na druh, než 4 druhy o 100ks. Pak už to nikdo nemůže ani vidět. Když uděláte více druhů, ale v menším množství, přijdou si na své všichni. Chuťově hlavně :)
Těsta zpracujeme a necháme do druhého dne, v potravinářské folii, odpočinout.



Druhý den těsto vyndáme z lednice a musíme s ním rychle pracovat. Přeci jen, másla je tam hodně a tak je jasné, že bude brzo "téct". I když mám silikonový vál, musela jsem dost podsypávat. Váleček mám dřevěný. Ale stačila mouka a šlo to dobře vyvalovat. Dřív jsem používala igelitový pytlík mezi těsto a váleček. To byla docela fajn finta, aby se tolik nelepilo.
Vykrajovátek, jak už jsem uváděla u perníčků, mám spoustu. Ale u lineckého zůstávám "střízlivá" a používám jen ty osvědčené. Srdíčka, hvězdičky,... Mamka nebo i babička používají srdíčka, karty, kolečka...



Peču zhruba na 175°C do růžova. Závisí na vaší troubě.


Linecké slepujeme marmeládou a různě zdobíme. Běžná praxe v naší rodině je, slepit linecké jahodovou marmeládou. Vrchní díl má většinou nějaký otvor, aby vynikla marmeláda a většinou se i vrchní díl cukruje.
Já nemám taková ta vykrajovátka, kde se může vykrojit i střed, takže je mám plná ze všech stran. Dřív jsem je jen slepovala. Letos jsem se rozhodla pro novinku. Pro čokoládovou polevu a různé zdobení. Slepovala jsem višňovou marmeládou. Jelikož nevlastním mřížku, na které bych vrchní díly zdobila čokoládou, vypomohla jsem si tácy a alobalem. Šlo to dobře.




Cukroví opět skladujeme v dobře uzavřené krabici. Já jí vykládám alobalem.

DOBROU CHUŤ

Komentáře