Vánoční cukroví - Perníčky

Jak jsem slíbila, tak plním. Vkládám první recept na vánoční cukroví, které mám letos v plánu.

Perníčky peču už dlouhá léta. Když jsem chodila na základku, na předmětu zvaný Praktické činnosti, jsme s učitelkou Franckovou pekly perníčky. Bylo to někdy v šesté třídě. Byl to předmět, kdy jsme byli rozdělení na kluky a holky zvlášť. Kluci měli dílny, my vaření, šití, apod. Ani nevím, jestli je tento předmět stále "vyučován". Bývaly jsme rozděleny do tří skupin. Každá měla za úkol něco přinést, těsto jsme tehdy zadělávaly u babičky. Docela nám s tím pomáhala, protože to bylo opravdu mega těsto pro 5 holek. Ve škole jsme pak těsto vykrajovaly, pekly, zdobily a odnášely si domu.


Z celého sešitu už mi zbyla jen zapatlaná stránka, kterou každý rok od toho prvního pečení ve škole, vytahuji. Jsou to perníčky,které se musí péct hodně dopředu, aby stačily změknout. Já je většinou peču kolem první adventní neděle. Trpělivost se ale určitě vyplatí.

Recept (to už je třetinové těsto oproti původnímu pečenému ve škole):
250g hladké mouky
85g cukru moučka
85g medu
1 vejce
10g kakaa
1/4 balíčku prášku do pečiva
na špičku nože prášku do perníku
65g másla
koření (možné je použít skořici, anýz, badyán,...)

Já dávám do těsta jen skořici. Protože všechno uvedené koření obsahuje i prášek do perníku. A nechci, aby to bylo moc voňavé, aby to chutnalo i dětem. Med je v těstu výborná záležitost. Musí být však tekutý. Když jsem pracovala na recepci posádek, brávala jsem si med od mojí kolegyně Markéty. Její švagr choval včely a med měl výborný. Dělával i medy ochucené. Skořicový a kakaový. To byla mňamka! Tenkrát jsem tyto ochucené medy do těsta používala taky. Ušetřila jsem tak kakao a skořici. Dřív jsem dělávala i doma to velké množství. Pak jsem dávala našim, dědovi s babičkou,... Rozdala jsem. Teď už ho dělám jen z uvedeného třetinového těsta.



Už tu mám uvedený článek o mých úchylkách (laky na nehty, časopisy o vaření,...). Zapoměla jsem na moji oblibu ve vykrajovátkách. Kdysi jsme si s kamarádkou Luckou psaly, že najít v běžném obchodě netypické vykrájovátko, je docela umění. Všude samé hvězdičky, srdíčka, zvonečky,... Tak jsem sedla k internetu a našla jsem si i ta netypická. Domeček, kostelíček, medvídka, rybu, kometu, stromeček, koledníka, čerta, Mikuláše, delfína, notu,...


Vždycky použiji všechny tvary. I ty nevánoční. Tj. netopýra, žábu, kuře, ježka,... Když se dostatečně vyřádím, používám pak jen ty typicky vánoční. Stromeček, andílka,... ale i takové ty klasické srdíčka, hvězdičky,...

Zpracované těsto se nechává 1 den odležet v lednici. Pak se vyválí na plát (cca 0,5cm ale já to vždycky dělám od oka a spíš tenčí) a vykrájí se z něj tvary. Jak je vidět z fotek, mám silikonový vál. Měla jsem klasický dřevěný. Bohužel mi zplesnivěl. Letos jsem si udělala radost v Ikea a koupila jsem si tento. Je fajn. Nepotřebujete velké místo k uskladnění, složím ho a je to. Když ho chci umýt, nebojuji s prknem ve dřezu. Složím ho, odnesu do vany, zbavím drobečků a osprchuju. Pro jistotu těsto podsypávám hladkou moukou. Ale je to spíš pro ten můj pocit, že to tak mám zažité.



Já je peču na 180°C. Zhruba 10 minut. Ale každá trouba peče jinak. Tak asi poznáte z vlastní zkušenosti, kdy s plechem z trouby ven. Tentokrát bylo 7 plechů (od malých, po větší či kulaté formy). Před vložením do trouby by se perníčky měly potřít rozšlehaným vajíčkem. Já to nedělám.


Dobrý typ: do některých perníčků udělat pomocí brčka dírku. Perníčky se pak dají pověsit na vánoční stromeček. Babička několik perníčku takto schovává již řadu let (snad už i deset).


Kdysi jsem se snažila perníčky i zdobit. Můj bývalý přítel Pavel by o tom mohl vyprávět... Zapojoval se taky. V posledních letech ale na to nemám dost trpělivosti. Letos nevím, jestli budu zdobit. Každopádně nazdobit se perníčky můžou hned po vychladnutí. Když budou perníčky dobře uschovávány, určitě se nic nezkazí.

Poleva:
1 bílek
100g prosátého (nejlépe i 2x) moučkového cukru

Kdo má rád, může do připravené polevy zapracovat i nějaké potravinářské barvivo a zdobit pěkně barevně.

Perníčky skladuju v krabici vyložené alobalem. Nejlépe v chladu, což v našem současném bytě jde dost těžko. Rad na to, jak urychlit měknutí perníčků, už jsem slyšela několik. Přidat do krabičky s perníčky panáka rumu, s kouskem chleba,... Já mám nejosvědčenější kousek jablíčka. Jablko zhruba po týdnu měnit. Nemusí ho být hodně. Stačí měsíček. Jen pozor, jablíčko rádo "baští" polevu. A jedno pozitivum jablíčka navíc - krásně perníčky ovoní.

DOBROU CHUŤ!

Komentáře