Migréna

Spousta dívek a žen se vymlouvá na to, že je bolí hlava. Že mají migrény. Jde ale opravdu o migrénu nebo "jen" bolest hlavy? A spousta  dam to hraje jen proto, aby měla od svých partnerů klid... :-) Moje teta například trpí bolestmi hlavy díky krční páteři. Migréna jako taková, co jsem se dočetla, je dokonce dědičná.
Já jsem bolestmi hlavy začala trpět už v pubertě. Bolest hlavy, následné křeče v břiše. A jak se říká, nevěděla jsem, co do záchodové mísy strčit dřív. Stávalo se to tak 1-2x do roka, takže jsem to nijak neřešila. V období těhotenství a kojení s dvojčaty se mi toto nestávalo. Když jsem byla těhotná s Dominikem, občas se mi tento stav dostavil a nebylo to nic příjemného. Od té doby, co je Dominik na světě se mi to stává snad každý měsíc. Bolest hlavy, převažující pravá část hlavy. A pocit, že mi vyskočí pravé oko. Během chvíle se dostaví ony křeče. Po použití WC si musím jít lehnout. Tma a ticho je nejlepší lék. A spánek. I když u nás je to dost náročné. Stačí tak hodinka spánku a je mi zase dobře.
Se silnou bolestí hlavy jsem také šla 28.ledna 2015 spát. V noci jsem se vzbudila, že mám křeče a budu muset na WC. Ovšem tentokrát se jednalo o úplně jiné křeče... Ano, migréna předcházela začátku porodu. 29. ledna se totiž narodil Dominik.
Asi před měsícem jsem ráno vstala. Manžel byl v práci. Udělala jsem Dominikovi Sunar, nakrmila ho. Když jsem uklízela nádobí z myčky, docela radikálně se mi zhoršilo vidění. Jako bych viděla v tunelu. Jen střed a okolo vše rozmazané, zrnité. Trvalo to dobrou čtvrt hodinu. Pak to přestalo a myslela jsem si, že je to jen únava. Mezitím jsem se musela postarat o dvojčata, která už také byla vzhůru a chtěla snídat. Ale pak začala bolest hlavy, opět převažovala pravá část + pocit vystřeleného oka. Už jsem psala manželovi, že mám opět migrénu. Sama jsem to tak nazývala, aniž bych věděla, jestli to opravdu migréna je. Přijel domu a postaral se o děti. Já šla spát. Druhý den mě vyhnal k doktorce, protože potřeboval potvrzení do práce. Šla jsem ke své obvodní doktorce, MUDr. Chocholové. Když jsem jí popsala příznaky, sdělila mi diagnózu. Ano, migréna. Tomu zhoršenému vidění se říká aura. Migrénami trpí asi 20-35% žen a 8% mužů. Aura je spíš mužská záležitost, ale nevyhýbá se ani ženám. Dostala jsem doporučení na oční a k neurologovi. Oční vyšetření jsem podstoupila asi po týdnu. Oči mám v pořádku. Paní doktorka Gollová ale sama na migrény trpí, takže okamžitě věděla, o co jde. Nejvíc mě pobavila, když mi řekla: "Vždyť to je migréna, tak co tady děláte?" Ale pak sama dodala, že většina neurologů oční vyšetření požaduje. Takže to marné nebylo. Každopádně jsem se s ní dopídila tomu, že to nejspíš vyvolává hormonální změna před obdobím menstruace. Na neurologické vyšetření jsem objednaná až na leden. Takže do té doby si určitě 1-2 migrény ještě střihnu.
A navíc jsem se dopídila k tomu, že na migrény trpěl můj děda. I když ne v tak vážném provedení. Pouze bolest hlavy.
Když jsem teď byla na kontrole s dvojčaty v Centru komplexní péče, dala jsem se tam do řeči s doktorkou a sestrami. Povídaly jsme se a zmínila jsem se, že trpím na migrény. A bylo mi řečeno, že to není nic divného, když mám takovou nálož v podobě tří dětí. Dalším spouštěcím faktorem je totiž stres.
Pátrala jsem na internetu po dalších informacích. Aura se vyskytuje u těch vážnějších případů. Dokonce se může dostavit třes rukou, zhoršená schopnost mluvení apod. Takže se mám na co těšit. MUDr. Gollová se mě snažila uklidnit, že po přechodu už se jí migréna nedostavila. Na to si asi ještě nějaký pátek počkám.
Jsem zvědavá, co se dozvím od doktora na neurologii. Jsem objednaná do Vojenské nemocnice, tak snad vyšetření bude důkladné.
Máte s migrénami zkušenosti? Co vám pomáhá to "přežít"?

Komentáře