Cestovatelské okénko - Paříž 2007

Je večer před odletem, sedíme v bytě dědy a babičky, kde v poslední době přebýváme. Oni jsou ve Vlkovci. Máme částečně sbaleno, zbytek až ráno. Jirka dostal letenky k narozeninám.

17. září
Budík byl nařízený na 4:15. Po náročném vstávání jsme dobalili, nasnídali jsme se a vyrazili na letiště. Odbavení probíhalo z přepážek 204-205. I přes relativně pozdní příchod na letiště (těsně před půl šestou), jsme dostali velmi pěkná místa 2AB. Nástup bude z nového gate D6. V Moravia Lounge sloužila kolegyně Karol, dali jsme si tam horkou čokoládu a kafe. Do východu D6 jsme doběhli na poslední výzvu (naštěstí ne jmenovitou).
Náš kapitán se jmenuje Macko a vedoucí kabiny je Kamila. Letíme se SkyEurope Airlines, číslo linky je NE 2300, plánovaný odlet je v 6:40, letí typ Boeing 737. Podle plánu se letí hodinu a půl ve výšce 12.000m n. m. Dostali jsme nabídku občerstvení, dáváme si jenom pití a platíme 4€. Během podávání občerstvení k nám promluvil kapitán. Vzhledem k povětrnostním podmínkám budeme v Orly o 25 minut dřív. Tudíž let bude trvat pouze hodinu. Letíme rychlostí 860km/h. Vidět moc není. Je nízká oblačnost.
Po přistání na pařížském letišti Orly, jsme prošli pasovou kontrolou a zamířili jsme si k pásu č. 6, kam nám přišel odbavený kufr.
V příletové hale jsme si koupili jízdenku a pomocí rychlovláčku Orlyval jsme se dostali na stanici metra Antony. 2x jsme přestupovali, než jsme se dostali na Place de la Republique. Ubytování předem jsme zajištěné neměli. První hotel nám nevyšel. Ale poradili nám, že v ulici Rue de Malte je spousta hotýlků a určitě tam nějaké ubytko najdeme. A měli pravdu. Hned v prvním jsme uspěli. Ubytovali jsme se tak v hotelu De Nevers. Poté jsme si zašli do informačního centra a zároveň prodejny jízdenek, kde jsme si pořídili Carte Orange, s níž můžeme jezdit po Paříži metrem.
Na náměstí Place de la Republique jsme i poobědvali a pak už jsem zamířili do víru velkoměsta. Metrem jsme se přemístili na zastávku Quai de la Rapée. Po nábřeží jsme došli k Isle St-Louis a Ile de la Cité. Na druhém jmenovaném stojí Notre-Dame.

Vstup je zdarma a tak jsme si jej prohlídli i zevnitř. Do věží jsme nešli.

Prošli jsme se kolem Palais de Justice a Conciergerie. Poté jsme zamířili na Rue de Rivolli, kde jsme si dali kafe k občerstvení se. Následoval Louvre.

Vstupné 9€. Bohužel, v půl šesté zavírají, tak jsme měli na prohlídku jen 2 hodiny. Zvládli jsme tak jen 2 křídla - Denon a Sully. Část Richelieu nám zůstala zahalena tajemstvím. Přesto však skvost celého muzea - Monu Lisu, jsme si ujít nenechali.

Přes Jardian des Tullrles jsme došli na Place de la Concorde, kde stojí ruské kolo a dále po Champs-Elysées až k Vítěznému oblouku.
Byla to velmi vyčerpávající procházka, která bohužel končila deštěm. Metrem jsme se přemístili na naše náměstí (Republique). V blízkém obchodě MONOP' jsme si nakoupili něco k pití a k jídlu. Doběhli jsme do hotelu za deště. Jen jsme ještě vymýšleli, co podniknout zítra a pak jsme po deváté hodině usnuli vyčerpáním.

18. září
Budík byl dán na 8 hodinu. Oba jsme však byli vzhůru už dříve, kvůli parádním rýmám. Naštěstí už neprší. Naopak. Svítí sluníčko a je krásně. Snídáme na pokoji a na kafe už vyrážíme do ulic.
Metrem jsme se přesunuli na zastávku Charles de Gaulle Etoile, k místu, kde jsme včera skončili s vycházkou.

Obešli jsme Vítězný oblouk a po Avenue d'Iena jsme došli až na nábřeží k Eiffelově věži. Po vystání asi 30 minutové fronty a zaplacení 23€, jsme se nechali dovézt až do 3. patra. Každé patro má jinačí cenu a ten, kdo chce až do třetího, musí ve druhém přestoupit na jiný výtah. A i když má Jirka strach z výšek, Eiffelovka na něj nijak nepůsobí. Naštěstí. Petřínská rozhledna dopadla podstatně hůř.

Poté jsme prošli park Parc du Champ de Mars k Ecole Militaire a dále k Hotel des Invalides. Jelikož jsme měli hlad, zašli jsme si na oběd. Pak následovala prohlídka Invalidovny. Po zaplacení vstupu 16€ jsme si mohli prohlédnout Dome, kde je krypta s Napoleonem a Muzeum de l'Armée. Má 3 části. Jedna je bohužel v rekonstrukci. V ní má být expozice z doby Napoleona. My navštívili 1 část a to týkající se 1. a 2. světové války. Jirka z toho byl velmi nadšený a mrzelo ho, že se muzeum zavírá už v 17:45, takže jsme si nemohli prohlídnout i poslední část.

Po dokončení prohlídky jsme se metrem a RER linkou B přemístili k Jardin du Luxemburg. Trochu jsme se v zahradách prošli a pak zamířili na kafčo. Při cestě k Pantheonu jsme objevila krámek s pohledy a tak jsem si jich asi 10 koupila. Plus hrneček a obrázek Eiffelovky. V jedné z bočních ulic u Pantheonu je slavná pařížský univerzita La Sorbonne.
Pak už jsme se vydali na cestu do hotelu. Objevili jsme jiný krámek s potravinami a tak jsme si nějaké to jídlo koupili tam. Večer pak už plánujeme, co podnikneme poslední den a zase brzy usínáme.

19. září
Vzhůru jsme ještě před budíkem. Nasnídali jsme se, zabalili jsme si. V recepci jsme za obě noci zaplatili 112€ a v úschovně jsme si nechali kufr až do večera. Pak jsme zamířili opět na metro. Tentokrát na zastávku Amers. Prošli jsme boční uličkou plnou krámků se suvenýry, vyšli jsme několik schodů a spočinuli jsme u Sacré-Coeur.

Z nejvyššího bodu je moc krásný výhled na Paříž.
Po Boulevard de Clichy jsme došli až k Moulin Rouge. Metrem jsme se pak přemístili na Trocadéro. Zde je několik muzeí a Jardin du Trocadero. Trošku jsme si tady odpočinuli. Pak jsme vyrazili na Place de la Republique, kde jsme poobědvali. Koupili jsme si nějaké víno domu, spoustu papírových kapesníčků na cestu. V hotelu jsme si vyzvedli kufr a zamířili jsme na zastávku Denfert-Rochereau, kde jsme přestoupili na autobus Orlybus.
Tím jsme dojeli až na letiště. Odbavení probíhalo z přepážek 41-42. Nástup byl dán všeobecně z východů A. Prošli jsme pasovou a bezpečnostní kontrolou a usadili jsme se v terminálu tak, abychom měli hezký výhled na plochu.

Během toho naskočilo na informačních tabulích, že nástup bude z východu A32. Usadili jsme se tam a čekali na nástup. Ten se nakonec uskutečnil z východu A35. Sedíme na sedačkách 22AB, což je až za křídly a máme tak krásný výhled na práci klapek. Zpátky letíme opět se SkyEurope, linkou NE 2307, čas odletu je 20:05 a typ letadla je Boeing 737. Krátce po startu nám bylo nabídnuto občerstvení. V době přeletu nad Frankfurtem k nám promluvil kapitán. Opět ten samý, jako při cestě do Paříže, pan Macko. Letíme ve výšce 11.900m n. m, rychlostí 890km/h. Venku je -53°C. V Praze bychom měli být o 15 minut dřív, tudíž let bude trvat něco málo přes 1 hodinu.
Letadlo bylo přistaveno na stojánku 53, tedy gate D3. Po výlezu z letadla jsme si na pásu č. 21 vyzvedli kufr.
Jirka si bohužel stále stěžoval na bolest v uších, tak jsme zajeli na pohotovost. Naštěstí to nebylo nic vážného. Letecký personál určitě zná problémy s odvzdušeněním ušních kanálků díky rýmě a tlakům v letadle.
Pak už jsme dojeli k Jirkovi domu a šli spát.

Paříž je moc krásné město.