Čtenářské okénko 2023

Vloni jsme přečetla o jednu knihu méně, než rok předešlý. Trošku jsem doufala, že dorovnám rekord, ale holt to nevyšlo. I tak si myslím, že těch 53 je pěkné číslo, když si vezmu, že chodím do práce na směny. Mám tři děti. A mám i jiné zájmy, než jsou knihy. Tyto tituly mi vloni prošly rukama:

Krysař - V. Dyk: klasické dílo, spadající snad i do povinné četby. Přečteno jako e-kniha díky Databázi knih. Rychlé čtení

Lakomec - Moliere: stejné, jako u Krysaře. Čteno, jako e-kniha. Netřeba dlouhého představování. Psáno formou divadelní hry

Střípky - T. Keleová-Vasilková: půjčeno od tchyně. Krásná oddychovka.

Bílá nemoc - K. Čapek: klasika, opět jako e-kniha. Nadčasová kniha.

Znič to jméno - J. Jašová: napínavé čtení. Trošku všechno zapletené, ale čtivé. Půjčeno od tchyně.

Musím tě zradit - R. Sepetys: Rutu považuju za jednu ze svých nejoblíbenějších autorek. A touto knihou z Rumunska, to opět jen potvrdila.

Smrt krásných srnců - O. Pavel: notoricky známé, i zfilmované dílo. Víc asi netřeba. Přečteno, jako e-knih.

Netopýr - J. Nesbo: konečně jsem se pustila i do slavné série Jo Nesba. Ale popravdě jsem si z této první knížky na zadek nesedla. Ale prý ty další jsou lepší. Tak uvidíme. Půjčeno od kolegyně.

Přitažlivost planety Krypton - J. Mádl: velké překvapení. Nedělala jsem si žádné iluze a řekla bych, že povedené čtení. Půjčeno od kolegyně.

R. U. R. - K. Čapek: přečteno, jako e-kniha. Opět hodně nadčasové dílo.

Modlitba za Černobyl - S. A. Alexijevič: o tragédii v Černobylu. Výpovědi svědků. Smutné čtení. Škoda, že se na Ukrajině děje to, co se tam teď děje. Bylo by zajímavé tu oblast vidět.

Robinson Crusoe - D. Defoe: e-kniha. Asi nejsem úplně cílová skupina dobrodružných knih. Ale zdoláno.

Slib - T. Keleová-Vasilková: nikdy nevíte, jak vám život zamíchá karty a co se během okamžiku může změnit. Autorka píše opravdu hezky a ze života. Půjčeno od tchyně.

Inkoust - A. Belsham - pokračování série Tatérka. Napínavé čtení.

Devátý hrob - S. Ahnhem: druhý díl série s vyšetřovatelem Riskem. Přečteno velmi rychle.

Panský dům - A. Jacobs: první díl série Panského domu. Hlavní ženská postava vchází do domu jako sirotek, na konci je to manželka továrníkova syna. Klasická červená knihovna, ale já si u ní odpočinu od všech těch krváků.

Opuštěný dům - M. Skočílková: také spíš odpočinkové čtení. Díky jejímu koníčku - focení - se dostává k opuštěnému domu a to jí změní život.

Čtvrtá opice - J. D. Barker: občas si říkám, jak musí být autor zvrácený, když píše takové hrůzy. Ale je to neskutečně čtivé. První kniha ze série.

Balzamovač - A. Belsham: poslední díl série Tatérky. Série dočtena. Kniha nezklamala. 

Nebe, na němž nesvítili hvězdy - R. M. Schroder: co se dělo během války, to bylo popsáno v mnoha dílech. Co se dělo s přeživšími Židy, toho jsem mnoho nečetla. Tohle je jedna z těch knížek, která o tom píše. 

Pátá oběť - J. D. Barker: druhá kniha ze série. Jako masakr. Jen nesnáším, když kniha končí slovy "pokračování příště". Jak příště??? Ještě, že je celá série na světě. Nevydržela bych čekat do vydání...

Hlas - A. Indridason: islandská detektivka. Ze začátku jsem se do čtení musela nutit. Ten konec už šel. Ale stejně, brzy člověk zapomene, co četl.

Šesté dítě - J. D. Barker: dočtena série, "pokračování příště" tedy přišlo rychle. Až je mi líto, že to skončilo.

Osmnáct pod nulou - S. Ahnhem: třetí pokračování s Fabianem Riskem a jeho dánskou kolegyní.

Nana - E. Zola: jiná Dáma s kaméliemi, kterou jsem četla vloni. Půjčeno od kamarádky.

Panský dům a jeho dcery - A. Jacobs: pokračování série Panského domu. Dostáváme se do období první světové války. Už jen z toho historického hlediska je to zajímavé číst.

Smrt přichází na prohlídku - A. de la Motte: Tahle knížka se mi moc líbila. Ten styl připomínající Hercula Poirota se mi moc líbil. Hezká detektivka.

Tři sestry - H. Morris: poslední díl série Tatéra z Osvětimy. Opět dojemné čtení, podložené fotografiemi sester. O to víc mi to přijde horší, když to člověk vidí i s fotografiemi.

Zlodějka knih - M. Zusak: top kniha tohoto roku. Když čtete knihu, kde příběh vypráví smrt, víte, že to asi neskončí dobře. Stejně jsem se neubránila slzám.

Motiv X - S. Ahnhem: kniha v sérii, která má další knihu přímo navazující na tuhle. Proč to nezamotat ještě víc. 

Panenky z ráje - B. Wood: příběh z velmi zajímavého prostředí. I co se týče dějepisu. 

Žítkovské bohyně - K. Tučková: to byl teda příběh. Ten konec... doporučuji všema deseti

Činy mrtvých - K. Signe Danielsson & R. Voosen: osmý díl série. Trošku mi tam vadila ta politika. Ale co už.

Kyselé třešně - L. Chalupová: první díl série. Půjčeno od tchyně. Přečteno jedním dechem. Konec druhé světové války a masakr na Švédských šancích.

X způsobů smrti - S. Ahnhem: přímé pokračování knihy Motiv X. No, už mi to všechno přijde moc překombinované.

Vesničanka - M. Skočílková: návrat do rodné vesnice, aby mohla matce a sama si urovnala život. Ten konec je tedy zajímavý.

Bývali jsme bratři - R. H. Balson: čin bláznivého pána nebo se jeho příběh zakládá na pravdě. Otvírání starých ran a vyprávění příběhu z doby druhé světové války.

Tajemství Malinové hůrky - M. Holexa: příjemná pohádka pro dospělé.

Všechny touhy vedou do Říma - L. di Fulvio: můj oblíbený spisovatel. Strašná škoda, že zemřel. A jeho knih, které jsem ještě nečetla, ubývá. Tato opět nezklamala.

Vetřelec - K. Trpková: kniha součástí série. Opět hezky čtivé. Jen ten konec mi dojem, bohužel z celé série, zkazil.

Pod karmínovým nebem - E. Haran: náhodný výběr v knihovně. Zajímavé prostředí australského prostředí. Odpočinková četba.

Sesterstvo sobotního souvignonu - G. Sims: kniha nepatří do série Proč matka pije a nadává... Opět odpočinkové čtení. V něčem se to ale předešlým knihám podobalo. A také mi to připomíná, že zmíněnou sérii ještě nemám dočtenou.

Dívka, která se dotkla nebe - L. di Fulvio: autor dočten... Což mě hrozně mrzí. Četla jsem, že má snad ještě jedna vyjít, kterou ještě stihl napsat. Tak snad se dostane i k nám. Opět skvělé čtení.

Páté jablko - L. Chalupová: pokračování Kyselých třešní. Knihy na sebe přímo nenavazují, jedna postava je však stejná. A navazuje to na sebe obdobím. Teď jsme po druhé světové válce. A důvod, proč se kniha takto jmenuje, je až na samém závěru knihy.

Červený pokoj - K. S. Danielsson & R. Voosen: série s vyšetřovatelkami. I když jedou každá "na svém". Po minulé knize s politickým podtextem změna. A k lepšímu. Budou vycházet další knihy, co jsem koukala.

Smrt číhá na jarmarku - A. de la Motte: další oblíbený autor. Nejen série Roční období, ale i tato. Škoda, že to končí tak, že už pokračování nebude. Je mi to děsně sympatické. Detektivka v pravém slova smyslu.

Poslední hřebík - S. Ahnhem: poslední kniha série. A jsem vcelku i ráda.

Svatojánské ořechy - L. Chalupová: poslední série Kyselých třešní. Opět to nenavazuje přímo, ale některé společné aspekty. Celá série velmi povedená a doporučuji, kudy chodím.

Šikmý kostel - K. Lednická: jsem ostuda, když jsem se k této sérii dostala až teď. Ale vychutnala jsem si celou knížku. I když je to pěkná bichlička...

Panský dům a jeho dědictví - A. Jacobs: slaďárna ze série Panský dům. Spory mezi manžely. Klasika.

Gejša - A. Golden: přiznám se, že film jsem nikdy neviděla. Vždycky jsem si říkala, že si nejdřív chci přečíst knížku. A jsem ráda, že jsem to udělala. Po knize jsem viděla některé ukázky a opět jsem se přesvědčila, že film po knížce už nikdy. Řekla bych, že dnes již klasické dílo z japonského prostředí. Opět velmi doporučuji.

Majonéza k snídani - M. Lukášková: k autorce jsem se dostala nezvyklým způsobem. S kolegyní jsme si objednaly vstupenky na Listování, kde měla být v ukázce právě autorčina kniha. A tak jsem si před to dala za úkol alespoň jednu knihu autorky přečíst. I když je to velmi nezvyklý název, určitě to není špatná kniha. A autorka se mi moc líbila i na Listování. Doporučuji i jiné knihy (o tom až jindy).

Violka - M. Skočílková: autorka píše o lidských příbězích. Tady se musela mladá holka, která nevěděla, co s vlastním životem, vypořádat se smrtí sestry a postarat se o její dceru. Hezké čtení na závěr roku.

Jak je z předešlého textu vidět, nepřečetla jsem toho zrovna málo. Ruku do ohně dám za knihy od A. de la Motte, R. Sepetys či L. di Fulvio. Velmi mile mě překvapují i současní čeští autoři. Čtěte, je to skvělé odreagování!

Komentáře