Cestovatelské okénko - Bergamo 2023

 Na Štědrý den jsme měli pro děti jedno velké překvapení. Dovolenou v Egyptě. Abych v roce 2022 nezůstala na cestovatelské nule, prosadila jsem si adventní Drážďany. Byli jsme v Muzeu dopravy, Zwingeru nebo na Altmarktu. Byl to moc hezký výlet. Já jsem se asi zbláznila, když jsem za dárek manželovi k Vánocům zvolila letenku do Edinburghu. Kolegyně Hanka trošku naznačila, co manžel vybírá, a já doufala, že jsme nezvolili stejnou destinaci. Když jsem dostala zabalenou ruličku, měla jsem pěkně malou dušičku. Velký kámen mi spadl ze srdce, když to byl dárkový voucher od Ryanair. Destinace, dle vlastního výběru. Bude to tedy velmi cestovatelský rok. Moc se těším.


25. 12.:
Manžel v práci, já s dětmi nejdřív u sestry, pak u našich. Už večer na Štědrý den jsme se domluvili, že bychom rádi zvolili nějakou destinaci v Itálii. A tak mi manžel ráno poslal nějaké návrhy. Bylo to velmi lákavé. Myslela jsem si, že to rezervuje rovnou v práci, ale čekal na mě a tak jsme si na Boží hod večer sedli a rezervovali jsme to společně. Nejdřív jsem dělala rezervaci přes notebook. Ale platba se nějak nezdařila (nad rámec voucheru) a i když mi přišel rezervační kód, rezervace nešla otevřít. Trochu jsme se chytli, různě se to snažili řešit přes webové stránky Ryanairu. Ale bylo jasné, že když platba neprošla, rezervace nebude platná. Sedli jsme tedy k výběru znovu a po několika pokusech jsme si rezervovali let do Bergama na 3. února, včetně sedadel. A dokonce jsme se dostali na nižší částku, než při prvním hledání. Takže mi v rámci voucheru ještě nějaké penízky zbyly… Jsem ráda, že nakonec všechno dobře dopadlo a zítra si na 3. února napíšeme požadavky.

29. 1.:
Večer usedáme k PC a odbavujeme se na náš páteční výlet do Itálie. Už se moc těšíme. Palubní vstupenky máme jak v e-mailu, tak i vytištěné. V práci jsem si vytiskla mapku centra.

2. 2.:
Manžel je celý den doma. Stará se o děti a relaxuje. Já jsem dneska vzala kolegyni denní navíc. Na směně mám Hanku a Dani, takže je to pohodová směna. Ještě koukám na typy, co v Bergamu vidět. Jak se dostat z letiště do centra. A manžel zkoumal na Trip Advisor, kde se dobře najíst.

3. 2.:
Budíček máme na 5:30. Já už jsem vzhůru před budíkem. Budí mě sněžení a traktor, který sníh odhrabuje. Manžel venčí psa, pak probíháme koupelnou a na 6 vyrážíme směr letiště. Děti necháváme spát. Až se vzbudí, mají za úkol volat do dědovi a babičce, aby pro ně přijeli.
Parkujeme a směřujeme na Terminál 2. Venkovním eskalátorem do druhého patra a směr Bezpečnostní kontrola. Jdu na manuální kontrolu, protože to mám osobně radši. Dokonce mě i pár BEKů poznává (což se neděje, když mám uniformu). A přes Costa Coffee (manžel latté a já velvet latté) směřujeme k východu C18.
Sice už se nastupuje do autobusu, ale čas ještě je. Chviličku sedíme a pak si rychle odskakuji. Vezeme se třetím autobusem. Z autobusu zadními dveřmi do letadla. Mezi námi sedí nějaká slečna. Jako vždy zmatená, že nesedíme spolu, ale nám to tak vyhovuje. Já k okénku, manžel do uličky. Krátká bezpečnostní instruktáž a pak směřujeme na de-ice. Během pobytu na letišti vidíme British Airways, Austrian Airlines, Lufthansa, SmartWings a LOT. Startujeme z dráhy 24 v 8 hodin. Kapitán se nám sice přestavil, ale jméno jsem nezachytila. Podle plánu má let trvat hodinu a pět minut. Sice sedím u okénka, ale díky odmrazovací kapalině vidím prd a to po celou dobu letu. Maximálně obrysy Alp. Během letu nabízí placený servis. Až z Flightradaru zjišťuji údaje o letu: 911km/h byla nejvyšší rychlost a nejvíce jsme vystoupali do 10.362 m. n. m. Po 1 hodině letu přistáváme na dráhu 28 v Bergamu. Na letišti jsou vidět letadla Ryanair, Wizzair, HiSky, AeroIta a Panorama.
V hale si odskakujeme, ve Visitor Centre si kupujeme jízdenky na celý den za 7€ na jednoho. Autobusem 1Q jedeme na zastávku Funiculare Città Alta. Lanovkou se přemisťujeme do Città Alta. Usedáme v kavárně, kterou má vyhlídnutou manžel Il Fornaio. Já si dávám rozinkový čokoládový pletýnek a cappuccino a Jirka 2x croissant (s marmeládou a pistáciovým krémem) a 2x americano. 
Procházíme starým městem, ulicemi Via Gombito à Piazza Vecchia à Via Bartolomeo Colleoni, ke druhé lanovce. Ta nás veze na starý hrad San Vigilio Castle. Procházíme, fotíme a jdeme zase k lanovce. 
Přejíždíme zpět a opět procházíme centrem, ulicemi Via S. Salvatore à Via Arena à Piazza Rosate a zpět na Piazza Vecchia. Jdeme i k druhému hradu, respektive pevnosti Fortress of Bergamo. Procházíme tak ulicemi Via Gombito à Via Alta Rocca. 
Následně jdeme do Pizza alla Fara. Objednáváme si metrovou pizzu, každá strana jinou příchuť. Manžel s pepřovou a já Bergamskou (doporučenou majitelem). Oba ochutnáváme i tu druhou. Dáváme si kávu (já cappuccino a Jirka americano) a jejich pivo. 
Vracíme se na staré náměstí Piazza Vecchia, vybíráme 20€ (doteď platba kartami). V obchodě se suvenýry si kupuji pohled a magnet. Jdeme na WC (veřejné, placené 0,90€/1 osoba). A pak se vracíme ke spodní lanovce na náměstí Piazza Mercato delle Scarpe.











 

Přejíždíme na zastávku Funiculare Città Alta a pěšky procházíme ulicí Vittorio Emanuelle II., Viale Roma na náměstí Porta Nuova. Chvilku relaxujeme na sluníčku. A zase vyrážíme dál do ulice Via G. Tiraboschi, kde sídlí La Romana (vyhlášená zmrzlinárna) usedáváme na gelato. Dávám si pistácii a stracciatella (stracciatella je vynález z Bergama). Zase se procházíme ulicemi Via Borfuro à Via Sant‘ Alessandro à Via XX Settembre. Nakonec kupujeme v PAM pivo a usedáme opět v parku.
Kolem 17 hodiny se vydáváme na autobusovou zastávku 1Q a necháváme se dovézt na letiště. Tady procházíme podchodem pod dálnicí do nákupního centra Oriocentro. Dáváme si další kávu a pak si manžel kupuje pivo a krekry. Sedíme, povídáme si a kolem 19 vyrážíme zpět na letiště. Odbaveni jsme z domova, takže rovnou procházíme bezpečnostní kontrolou. Na informačních tabulích svítí, že se bude nastupovat z východu A6, tak se tím směrem vydáváme. V Duty Free dětem kupujeme velké balení TicTak a pak už usedáme na lavičky a odpočíváme. Manžel kouká do telefonu, já konečně spisuji do deníčku. Podle Flightradaru se budeme vracet stejným letadlem, kterým jsme ráno přiletěli. Během dne stihlo otočit ještě Neapol a Brusel CRL.
Kolegyně Markéta mi píše, že v Praze pěkně fouká a na Flightradaru vidím, že se sedá na dráhu 30. Nástup z východu A6 se začíná v čase, když letadlo ještě není v Bergamu (podle Flightradaru cca 10 minut od letiště). Ale stíhají to otočit velmi rychle. Jen co vystoupí poslední cestující do autobusu, nechávají nás po ploše dojít k letadlu přímo. Opravdu je to ten stejný stroj a tak usedáme zase na svá sedadla. Letadlo je v barvách Ryanair, ale posádka je od Buzz. Ráno vše v angličtině. Nyní je to v angličtině, češtině i slovenštině. Promlouvá k nám i pilot, ale není mu rozumět ani slovo. A to mluví česky, ale šeptá. Slečnu z rána vystřídal velmi nervózní ukrajinský mladík.
Ve 22:17 startujeme z dráhy 28. Podlétáme Bergamo a směřujeme na Alpy do ČR. Opět placený servis (občerstvení, Duty Free a losy). Podle Flightradaru letíme nejvýš 10.667 m. n. m, nejvyšší rychlostí 723km/h. Let trval necelou hodinu a půl. Přistáváme na dráhu 30. Rolování na stojánku je tedy rychlé. Nastupujeme do připravených autobusů a necháváme se dovézt do budovy Terminálu 2. Nechce se nám odskakovat, kufry nejsou a tak procházíme celništěm také velmi rychle. Venku opravdu nepříjemně fouká a tak si do auta na parkovišti hodně pospíšíme. Jedeme domu, kde si vaříme čaj na zahřátí. Je asi půl jedné. Kolem 1 padáme do postelí únavou a vyčerpáním usínáme.









 
Musím se přiznat, že mě Bergamo velmi mile překvapilo. Velmi kultivovaná část Itálie. Ve starém městě dýchá historie. Skvělý výlet. Miluju tyhle naše výlety ve dvou. A už se těším na další. I když další bude velká rodinná dovolená…

Komentáře